Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Det stämmer, Volvo 940 årsmodellerna 96–98 har ett OBD-uttag, men det är just bara själva kontakten som är gemensamt med nyare bilar.

Det finns felkodsläsare som klarar 940 96–98. Volvos egna instrument såklart, men även andra. Jag har inte själv hittat någon för "konsumentbruk" (dvs som man kan köpa i elektronikaffärer till rimligt pris) som gör det, men det finns säkert.

En blinkkodsläsare gör man som på det lilla kopplingsschemat nedan. Med den kan man läsa ut och nollställa felkoder från bränslesystemet och tändsystemet och ABS precis som på tidigare årsmodeller. Metoden som beskrivs i inlägget du citerar ovan fungerar på vissa 850, men inte på 940.

Resistorn kan vara 1 kohm, siffrorna avser stiften i OBD-kontakten.
blinkkodsläsare.png
blinkkodsläsare.png (5.19 KiB) Visad 3935 gånger
av Rådlös
Som information: OBD och OBD2 är lite olika årgångar och alla biltillverkare var inte överens i början hur det skulle vara med standard, vad man skulle mäta och hur etc. etc. Men det löste sig med tiden. USA var lite föregångsland i detta.
Läs mer här: http://home.swipnet.se/g_gson/ OBS! Sidan ser lite "farlig" ut, men det är bara att klicka bredvid den rutan så fungerar den igen. Där står lite beskrivet om det här med olika standarder och årgångar.
Så när man ser flashiga annonser med felkodläsare lite överallt, var kritisk och återhållsam om du har en nittiotalsbil, kolla upp "järnhårt" att den verkligen kan läsa av din nittiotalsbil. Gäller förmodligen inte bara Volvo?
av BlåVolvo
Tack alla.
Jag var idag o returnerade kodläsaren på Kjell. Det gick utan problem - hamnade hos rätt säljare kanske :) Förklarade som det var bara. Lyckades laga bilen så behöver längre inte göra en felkodsläsning :) ..hål i avgasröret som var boven till mina tidigare problem. Nu går bilen fint igen. Men nästa gång jag behöver en felkodsläsare så åker jag nog till Mekonomen, så slipper man jaga rätt på en fungerande läsare.
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]