Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena.

Jag har Biltemas växellådsolja i min S70.

Funkar prima, och blev mycket lättväxlad efter bytet. Det går tom lätt att växla ner till ettan i skaplig fart utan dubbelkoppling, vilket är prima när man drar tungt. Orginaloljan var nog från -97 och gått 30.000mil.

Micke.
Hej!
Har just bytt växellådsolja på två av mina bilar.
På 850in köpte jag castrol syntrans 75w-90, kostar 230kr/l. Lyfte upp vänster sida på bilen tog av hjulet och kunde fylla direkt från flaskans pip.
Kunde också använt tratt och slang som jag gjorde på 240in, till den köpte jag Volvos växellådsolja 75w för 190 kr/l. Båda oljorna är api gl4 och båda oljorna rekommenderas till båda bilarna.
Castrolen funkar bra och det blev lite mindre synkringsslammer.
240in blev lite mer lättväxlad med nya oljan.
Mvh
Bengt
Bilagor
image.jpg
image.jpg (982.12 KiB) Visad 1094 gånger
MickeM skrev:Tjena.

Jag har Biltemas växellådsolja i min S70.

Funkar prima, och blev mycket lättväxlad efter bytet. Det går tom lätt att växla ner till ettan i skaplig fart utan dubbelkoppling, vilket är prima när man drar tungt. Orginaloljan var nog från -97 och gått 30.000mil.

Micke.

Hmmm..... Hade du någonsin problem med att få i 1an och/eller backen innan? När bilen stod still då.
Min bråkar lite med 1an och backen, så man får ofta dubbeltrampa.... Jag har ju mina starka misstankar om vad problemet är men.... Det är väl ett jobb jag helst undviker så länge det går :roll:
Lucif3r jag fick de problemen du beskriver med OKs växellådsolja, måste byta. ibland skrapar den även på 3an, irriterande. Backen är ett hor att få i, antingen dubbelkoppla, eller lägga i ettan eller annan växel först, för att backen lätt ska gå i
Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motoro[…]