Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av heffe81
Tackar för alla tips. Det där med fläktenheten/co-halten låter klart intressant. Tittade just i gamla felkodslistor nu och jag hade faktiskt en felkod på förbränningsluftfläkt tidigare. Däremot inte i´vid senaste utläsningen.
Måste co-halten justeras i VIDA?
Någon som vet vad ett byte av fläktenhet kostar på ett ungefär?
av mortimer
Enligt denna sidan så kostar den 4487kr (Evo 5 diesel, artnr W 131 594 1A)
http://www.webastocenter.se/reservdelsl ... mo-top-evo

OBS! Läs det på sidan 1 om fabriksmonterade värmare som har andra artikelnr samt andra styrenheter. Ovan ger dock ett hum om vad det kostar.
Begagnad värmare har jag köpt istället, då har du 1st extra som du kan plocka delar ifrån senare också.

Här är en som suttit på en 08:a som inte gått så mycket och normalpris på värmaren
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... year&asc=1
av erbe
CO halten justeras med Vida å mäts med vanlig co mätare.Står om detta i Vida vilket värde co`n ska ligga på,det skulle jag kolla på först om du inte har några felkoder på glödstift mm.Samt att värmaren går när kylvattnet redan är uppvärmt.
Kan inte bli värst dyrt å justera detta...
av mortimer
Varför behöver man justera CO halten egentligen, vad är det som förändrats eller påverkar den ?
av Pmperformance
Man justerar fläktens varvtal, så man har optimal förbränning. Och de gör man genom att kolla co halten.
Vissa gånger går de att byta fläktenhet och de funkar och ibland inte.
av mortimer
Pmperformance skrev:Man justerar fläktens varvtal, så man har optimal förbränning. Och de gör man genom att kolla co halten.
Så med andra ord är det isåfall en sliten fläkt som orsakar problemen ? Att den t.ex går trögt i lagret eller dyl.
av Pmperformance
mortimer skrev:
Pmperformance skrev:Man justerar fläktens varvtal, så man har optimal förbränning. Och de gör man genom att kolla co halten.
Så med andra ord är det isåfall en sliten fläkt som orsakar problemen ? Att den t.ex går trögt i lagret eller dyl.
Javisst kan de va så. Ibland är brännkammaren sönderbränd och ibland jävlas fläkten.
Byter man bägge har man typ helrenoverat brännaren :D
av trojlee
B1D3392 säger ju att det kan vara dessa fel:
Fel på bränsletillförsel.(luft?, läckage?)
Defekt bränslesystem.
Defekt bränsletillförsel
Förtäppt luftintag
Felaktig "flame sensor"

Och värmaren "blir låst" när den har gjort 6 missade startförsök och måste då låsas upp med vida...
/
M

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]