Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

[quote=rid54]"obligatorisk planing av toppen".... kolla lite på forumet här om du vill veta lite om just den operationen. Enligt uppgift ligger avverkningsgränsen under maximalt tillåten skevhet. Finns som sagt mycket att läsa här...

Kylartätning skulle jag inte tro hjälper alls; den lär blåsa bort av cylindertrycket och sedan kommer vattnet in där igen.
[/quote]

Jo, jag sa det till dem också, att toleranserna på skevhet sägs ligga över toleranserna för planing. Men det skakades det mest på huvudet åt.

Såvida den inte är åt helvete skev så borde ju en packning, åtdragen med konstens alla regler följa både lock och block.

En flytande tätning tror jag inte helhjärtat på heller, men det går faktiskt att hitta en hel del vittnesmål på nätet om att det fungerat kanon i många tusen mil för en del.

Det ljugs även friskt hos en viss gul återförsäljare för den rekommenderade produkten ifråga: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... ng-pa286sv
Nu är jag inte expert på just topplock, men tänk så här: Kamaxeln går igenom topplocket och den kräver lager som är helt i linje, när toppen är på plats, för att inte kärva i lagringarna. När du lossar toppen kanske den slår sig lite och då ändras kamaxellagrens inbördes läge (i axialled). Om man då planar toppen så att den är helt plan, kommer man att kunna skruva fast den utan problem, men kamaxellagren är inte längre i linje med varandra = kamaxeln mår inte bra. ÄVEN om toppen är lite "oplan", så ska man ha i tankarna att den dras fast med X antal skruvar som drar med Y antal ton styck och inom vissa gränser kommer toppen att helt enkelt anpassa sig till underlaget (=motorblocket). Det viktiga är att anliggningsytan kan täta mot packningen, så den kan behöva "putsas" om det finns någon form av repor/skador.
Planing verkar vara en god inkomstkälla eftersom alla verkar tro att aluminiumtoppar beter sej som gjutjärnstoppar.
Först av allt.. Det finns nog inte en aluminiumtopp som är rak när man plockat bort den. Därför är det stora toleranser på dom skevheter som får vara. I det här fallet runt 0,5mm bågnad på längden och 0,3mm bågnad på bredden. MEN! Toppen får bara planas 0.2 från det att den är ny tills den är slut.
Varför får man plana alls då?
Enkelt, om man fått skador i en topp och man har svetsat skadan/skadorna, så måste man plana ner det några HUNDRADELAR under den nivå man befann sej på.
Då har vi nästa steg..
Planing då.. Enkelt.. upp med den i stor fräs eller planslip, riv av och så är allt okej? Nej.. inte alls.
Precis som sagts så blir tätningsytan rak då, men KAMAXELSIDAN blir då fortsatt skev. Det är ingen höjdare. Det betyder att toppen ska sättas upp mot ett bord och dras upponed med moment precis som den satt på bilen. SEN ska den planas.. om den fortfarande är skevare än det som fick vara, vilket jag inte råkat på sen 1992 när jag började med vitblockare.
Då ska verkligen motorn ha exploderat. Jag har däremot råkat på gott om topplock, sådär varannat som planats, som man gjort det på fel sätt med, man har rivit av 0,3-0,5mm utan att ha förspänt topparna. Dom är alltså skeva på kamaxelsidan. Jag har lämnat igen såna lock och konstigt nog vill inte motorfirmorna stå för det. Då är det jävla skit toppar.
Sen slutar det med att man får order av kunden att sätta ihop det, för det har motorbyggarn sagt att det går, han vet bäst. Vad han inte sagt är att det blir varmgång i lagren och att kamaxlarna riskerar att knäckas inom kort om inte annat. Men då är det väl mekanikerns fel..

Men visst? Det går alltid att plana även där på kamaxelsidan och linehona upp hålen igen, men ventilerna sitter då fortfarande i en båge. Så bra blir det aldrig någonsin. Rätt är rätt redan från början.
Nästa hysteri är att det ska vara superslätt och högblankt. Precis tvärtom mot vad som fäster i en packning. Det ska vara fint men inte högblankt. Vi vill att kornigheten ska pressas in i packningen för att hjälpa den ligga kvar när det trycker på. Men inte hos motorfirmorna, där ska det vara högblankt. Men ingen som jobbar med prestanda och som vet hur det funkar vill ha det så, för det håller inte. Superslätt är det hos dom som kör med helt andra typer av packningar. PACKNINGEN bestämmer hur ytan ska se ut, inte jag, inte motorbyggaren.

Jag använder ett vanligt långt bryne och doppar det i diesel, helst kristallolja. Det ska ligga där i så det är genomsurt, den är det bara att börja putsa packningsytan med stenen, ha den rikligt fuktad och doppa ofta i vätska så spånen och skräpet släpper, det tar 15-20 minuter att bryna allt till nyskick på packnings sidan, gör samma på motorblocket för att få det rent. Sen är det bara att montera det igen. I med nya bult, använd RÄTT dragmönster och rätt moment. Sen tar det många år till innan det strular. För trots vad folk tror så är en topplockspackning en förbrukningsvara. Den löses sakta upp och tätar allt sämre. Så den måste bytas någon gång oavsett om motorn lidit eller gått snällt.

Med 70 serie ska man kontrollera fodrens överkant med lupp om man har, för det KAN vara så att ett foder spruckit. Det har hänt förr och kan ha hänt igen. Det är dumt att lägga tid och pengar på att lägga tillbaka locket om fodret spruckit. Men det vet man alltså inte förräns motorn är öppen.
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]