Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
Alltså en jätteseriös Volvomekaniker som jag pratade med menade att det är lämpligt att byta olja i automaten efter 9000 mil. När det blir automat för mig har jag tänkt göra det. Det är ju absolut inga pengar jämfört med att ev. riskera repa lådan eller jämfört vad bilar kostar totalt att köra.
av Desmodue
Min Volvomekaniker avrådde mig från att byta, jag köpte bilen då den hade gått 13 000 mil. Den kan må bra av det men det finns en risk att lådan inte går bra efter ett så sent oljebyte. If it´s not broken... Jag valde att inte ta den risken. Men allt detta har ju diskuterats tidigare i en annan tråd.
Användarvisningsbild
av crumpets
rid54 skrev:Så nya bilar som nämns här har väl "elektroniskt styrd" växellåda och då borde oljekvaliteten kunna spela mindre roll för växlingspunkterna än den gjorde på äldre självstyrande lådor. Felkoder?

Att hålla igen på oljebytena verkar vara lite tveksam ekonomi. Det man bör göra är att kolla oljans status; den bör ju vara klar, rödaktig och inte lukta bränt. Ser den så fin ut efter 20.000 + mil är det kanske ingen fara, men den bör ju kollas...
För växlingspunkterna har du helt rätt! Däremot blir styrningen av växlingsförloppet lite förändrad eftersom oljans egenskaper kommer förändras med tiden. Även slitage på pump, ventiler, m.m. spelar såklart också in. Att den växlar hårt och jobbigt skulle kunna bero på det. Allmänt taskig olja blir extra långt ifrån spec när den dessutom är kall. Lådan gör så klart en kompensation för det men inte hur mycket som helst.
av jite
Desmodue skrev:Min Volvomekaniker avrådde mig från att byta, jag köpte bilen då den hade gått 13 000 mil. Den kan må bra av det men det finns en risk att lådan inte går bra efter ett så sent oljebyte. If it´s not broken... Jag valde att inte ta den risken. Men allt detta har ju diskuterats tidigare i en annan tråd.
Om din låda behöver ett oljebyte och du inte gör det så kommer lådan garanterat att haverera förr eller senare. Det hade jag sett som en större risk. Det är alltså oljan i momentomvandlaren det handlar om, den blir varm och "slits" på ett helt annat sätt (den har en helt annan funktion) än i en manuell låda.
av Lövet
Många gånger man hör om att byta olja kan orsaka problem - men är det någon som verkligen råkat ut för det som inte beror på
1) felaktig olja?
2) slarvig mekaniker?
Känns helt osannolikt att ny olja skulle skada lådan

Bytte på BMWn nyss och det blir en märkbar förbättring. Enligt mekanikern beror det främst på att "flödeshastigheterna" i lådan ändras när oljan slits och filtret täpps igen.
av oldtimersmc
Jag har kört HÅRT i 35000mil med en v70n Ltt auto utan oljebyte och den växlade som den skall så jag är inte så säker på att det är så viktigt med byte, men jag kan ju ha haft tur.
Tycker för övrigt inte om automater men köpte den till rätt pris 2 år och 7k mil gammal (prutade hejdlöst pga auto) så de första 7k kan jag inte svara för men det var då en firmabil så antagligen så fick den inte någon soft resa då heller...
av towncar1977
Putteb skrev:Nu är oljan bytt, märkte stor skillnad speciellt vid nedväxlingar.
Värt varenda krona!!!
Vad tog dem för kalaset? Var det aukt Volvo verkstad?
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]