Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

crumpets skrev:
TommyP86 skrev:Bara för att ha sagt det, skillnaden mellan en nyare caddy och en nyare opel/fiat är så långt utanför mätskalan att det knappt går att förklara. Personligen skulle jag kunna tänka mej en peugeot under förutsättning att jag hade garanti på bilen, och en fungerande verkstad. Men caddyn är tyvärr värd pengarna.
Vilken mätskala då? :o Peugeoten är samma bil som fiaten så jag förstår inte resonemanget där.

Men har man krav på ett visst antal kubikmeter blir såklart utbudet klart mer begränsat. Då hade jag kört på en caddy hellre än en Combo. Combon är verkligen eländig...
...att jag skulle kunna tänka mej en peugeot med garanti och en fungerande verkstad. Visst är det samma bil, men bara rent tekniskt, sen skiljer verkstäder, andrahands (tredjehands :) )värde, eventuella garantiskillnader och det faktum att man slipper stå registrerad på en fiat. Men som sagt, det var min personliga åsikt. Garanterat finns det pengar att tjäna sett över ett helt ägande att välja en fiat eller opel framför peggan, och även före caddyn, men _jag_ tycker inte det är värt det.
Användarvisningsbild
av joel80
Det blev en Caddy Maxi!

Hämtar den om nån vecka när dom servat den och fått på vinterdäck. :D
Tack för vägledningen.
caddy.jpg
caddy.jpg (102.87 KiB) Visad 1150 gånger
2400 mil
Automatlåda
102hk
Halvautomatisk klima
ESP
Fast Dragkrok
Farthållare
CD-Stereo RCD inkl AUX uttag
Parkeringsvarnare bak PDC
Tonade Bakfönster
Användarvisningsbild
av SvenB
Du är verkligen i bilköpartagen, Joel. Skall du ha denna att åka mellan Gävle och Stockholm, eller kommer den att snurra runt i Gävle bara :?:
Användarvisningsbild
av joel80
Nej den där kommer vara mest i Stockholm för de gigg vi har där.
En och annan längre tur när det är jobb i övriga Sverige eller Europa blir det nog också för den.
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej. Ni är alltså fler på ditt företag. Jag trodde du var ensam. :|
av Lövet
Tycker du gjorde helt rätt. Man måste räkna igenom hela affären. Bara för att en bil har lägre inköpspris behöver inte det betyda att ekonomin blir bättre. Andrahandsvärdet avgör.

Det är DSG7 i den där dock väl? Tyvärr är de riktigt känsliga så akta dig för att dra tunga släp i stadstrafik. Men du har ju garanti.
Användarvisningsbild
av Perc
milktrucker skrev:Vad kan opel erbjuda? H4 halogen som försvann för typ 20 år sedan om man inte bortser från de minsta och billigaste bilarna.
H4 försvann definitivt inte för 20 år sedan. Nu skarvar du för att försöka låta cool eller nåt. ;)

Jag håller med om att halogen i sin helhet borde förpassas till historiens skräphög men det förändrar inte det faktum att firmaskåpet, Renault Trafic 2011, har riktigt bra ljus trots H4. Bättre än t.ex. en flångny Passat med bi-xenon. Vidrigt dåligt ljus på den bilen. Jag skulle vilja provköra en Caddy med bi-xenon i mörker innan jag slår till på det tillvalet.
TommyP86 skrev:Bara för att ha sagt det, skillnaden mellan en nyare caddy och en nyare opel/fiat är så långt utanför mätskalan att det knappt går att förklara. Personligen skulle jag kunna tänka mej en peugeot under förutsättning att jag hade garanti på bilen, och en fungerande verkstad. Men caddyn är tyvärr värd pengarna.
PSA-produkter är på inget vis sämre kvalitetsmässigt än VAG.
joel80 skrev:Det blev en Caddy Maxi!
Grattis :)
Gratulerar med folkan :)

Perc: du har på sätt och vis rätt, jag själv är lite smyg-peugeot-kille. Men det finns sällan verkstäder som fungerar för psa. Häromkring (värmland) har jag upplevt 20k mil med peugeotverkstäder, inte något trevlig bekantskap :)
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:Okej. Ni är alltså fler på ditt företag. Jag trodde du var ensam. :|
Mja.. Både och.. Jag har en enskild firma baserad i Gävle, och har ett gäng kunder som jag går med den firman mot, sen är jag delägare i en firma baserad i Stockholm (tidigare största kunden) där vi är 2st ägare samt en till anställd.
Det är till den firman vi nu köpt in den här transportbilen.. bl.a för att slippa krånglet med att hyra nån liten lastbil för ett jobb i England i januari då vi måste bila dit en massa utrustning. :)

Bilen har DSG.. Dock vet jag inte om en är DSG6 eller 7... var kan jag hitta det? Det är en MY13.
av Lövet
Det är en dsg7 (det har alla 1.6 motorer). Frågan var närmast retorisk :wink:
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]