P210 skrev:Tallolja låter som något man gör tvål av! ska det vara bra i tanken!?
Jag är skeptisk till all inblandning, ser jag reklam om "renande" och "lägre förbrukning" åker jag och tankar någon annanstans....
Talloljan går inte på något sätt att jämföra med RME. RME är eller har åtminstone varit ett jävla skit rent ut sagt. Med bara 7% är det inte skadligt men det har inte sällan varit fullt med orenheter och har sotat som ett riktigt as förut åtminstone.
Talloljan däremot är HVO som är rent och fint, brinner bra, finns egentligen inga nackdelar.
Kolla bara här :
http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3868614.ece samma soppa fast gjord på fett från djur istället. Två års fältprov ute i verklig trafik och inga som helst konstigheter. HVO är bra grejer.
kaec300 skrev:Söder om Gävle gäller i princip Tallolja/HVO-diesel. De tillsatser som används (ACP/Miles osv.) är också väldigt lika varann. Dessutom samlagras diesel av flera leverantörer vilket innebär att du får ungefär samma produkt oberoende av var du tankar. Preem måste naturligtvis lagra sin talloljediesel själva eftersom de är ensamma om den.
I princip all MK1 diesel har samma energiinnehåll. Det spelar ingen roll vad du kör med. Europadiesel är dock något bättre, 845/815=1,0368 dvs. 3,68 % mer fart eller mindre bränsleförbrukning.
Man kan dock inte endast räkna på energiinnehåll. Förbränningsegenskaperna är också viktigt! Europadieseln sotar mer(även om det blir ett marginellt problem med partikelfilter), men det innebär att en del av soppan går oförbränd eller bara delvis förbränd ut genom avgaserna, varför du inte får hela energiskillnaden ut på hjulen. Visst kommer man längre men inte den fulla skillnaden.
V40:

Alltid på Evolution diesel.