Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Bra drag och kraft, att ligga i 160 var som en dröm? När jag bilade runt lite i Tyskland i somras med min XC60 låg bilen kanonfint på vägen i 190-200km/h och man fick en knuff i ryggen om man accelererade ytterligare.

Jag vill bara säga att hur kraft, acceleration, väghållning etc. upplevs är extremt individuellt och därför är provkörning ett måste om man bryr sig mer än att ta sig från A till B.

/Martin

PS. Dock snittade min bil i princip det dubbla i förbrukning, 1.4L/mil 100 oktan V-Power, värt varenda öre..
av ansjo
Testa T5 automat med, där har du bra med kraft och helt ok förbrukning. Jag var precis och skrev under pappren, så nu är det bara väntan kvar.... :lol:
Användarvisningsbild
av Robbi
Ligger man på autobahn spelar också varvtalet roll. En AWD med sexväxlad låda blir väl högvarvig i sådana hastigheter? Var ligger den på vid 120? Jag tror att VEA ligger nästan 1000 varv under? Med åttaväxlad låda blir det som att ha överväxel och det spelar in på förbrukning. Den gamla är törstig på höga farter över 100?
Användarvisningsbild
av Robbi
Fick svar i en annan tråd. Med AWD och sexväxlad låda ligger varven på 2000 vid strax över 100km/h? Vid samma varvtal är VEA och åttaväxlad låda uppe i nästan 140 km/h. Också en viktig faktor att ta med när man ska välja bil. Ska det vara långfärdsbil eller en stark skogstraktor? Med det sagt hade jag valt AWD i fall jag bodde i skogen och drog till fjälls ofta men att den nya motorn och FWD är rätt för långfärdsbil på motorväg.
Användarvisningsbild
av sony
Jag har testat både vea och d4 AWD och det stämmer inte att vea drar mindre. vea låg faktiskt högre i förbrukning än AWD jag testade. Den skillnaden är kanske större på en s60 pga vikten men på xc60 stämmer det inte i alla fall inte på dessa bilar jag testade.
Vea d4 jätte pigg och nya växellåda men motorljudet är :cry: AWD finns inte om du vill ha den,lägre skatt plus skattefri i 5år(tror jag)
D4awd känns lite slöare men kraftigare,motorljudet är :D Finns AWD om du vill ha den
Testa båda och se efter dina behov. Jag var i samma sits som dig och visste inte vad jag skulle göra men testade båda och för mig blev det d4awd. Vea känndes fel.
Användarvisningsbild
av MostlyInept
Ett tips på utrustning är Driver support paketet som finns på XC60 vilket ger dig adaptiv farthållare som håller koll på bilen framför, BLIS som håller koll om det finns bilar i döda vinklen och om det kommer bilar på parkeringsplatsen när du ska backa ut, aktivt helljus som bländar av så mycket som behövs så man inte behöver bry sig :D och så får man upp hastighetsskyltar i instrumentet vilket är riktigt bra + en massa grejer som man inte märker av så mycket och helst slipper använda .... 8)
Användarvisningsbild
av Robbi
sony skrev:Jag har testat både vea och d4 AWD och det stämmer inte att vea drar mindre. vea låg faktiskt högre i förbrukning än AWD jag testade. Den skillnaden är kanske större på en s60 pga vikten men på xc60 stämmer det inte i alla fall inte på dessa bilar jag testade.
Vea d4 jätte pigg och nya växellåda men motorljudet är :cry: AWD finns inte om du vill ha den,lägre skatt plus skattefri i 5år(tror jag)
D4awd känns lite slöare men kraftigare,motorljudet är :D Finns AWD om du vill ha den
Testa båda och se efter dina behov. Jag var i samma sits som dig och visste inte vad jag skulle göra men testade båda och för mig blev det d4awd. Vea känndes fel.
Jo, det stämmer faktiskt att VEA är mycket snålare än en gammal femma med AWD. Det har diskuterats ganska friskt på andra delar av forumet och jämförelser har gjorts. Min D4 VEA med automat drar mindre än min gamla bil (Gammal och gammal MY13) med D4 FWD med manuell låda. Klart som korvspad att VEA då drar mindre än en D4 AWD med vare sig auto eller manuell. Du vet väl att AWD drar mer bara i sig själv.
av SweRonin
1) helt upp till dig att avgöra. Haft D5 AWD och D4 VEA båda Aut. båda funkar utmärkt. Vad jag tyckte var tråkig är gamla autlådan ryckig seg tyckte jag. 0- 100Km/h D5 8,3sek D4 VEA 8,5 sekunder. Fanns D5 men nya lådan så hade det varit perfekt.

2) Du kommer inte bort ifrån pruta om du vill ha ett bra pris. Ta med dig någon som gillar att prata/ pruta :)

3) Haft XC70 D5 Aut, jag har aldrig hamnat över 8L/mil trots aktiv körning.
4) 8 - 10 veckor leverenas tid tror jag är normalt.
5) Lägg inte till massa utrustningar som säljaren tycker att du "måste" ha utan känn efter själv.

Offtopic, kommer ihåg hur många här inne skrev att driver support paketet var helt onödigt och gjorde en bara till sämre chaför. idag kryssar alla för VOC å DSP :)

Finns ingen vettig anledning att tanka E5 / 98 f&o[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]