Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BM
Hej igen.

Jag lovade tidigare återkoppling i ärendet.
Har idag pratat med min Volvo-mekaniker. Han hittade till slut var vattnet kom in i bilen.
Vattnet kom in nedanför vindrutan på vänster sida vilket berodde på att någon form av tätning inte fungerat efter senaste vindrutebytet. Vattnet har runnit via torpedväggen och vidare in i bilens kaross och hamnat vänster bak då det är lägsta punkten på karossen tydligen.
Eftersom vindrutebytet gjordes på samma Volvoverkstad som jag nu har bilen på så kommer verkstaden stå för hela notan.
Mycket snyggt och proffsigt agerat av min mekaniker och den lokala Volvoverkstaden tycker jag.

/BM
Användarvisningsbild
av börne
Ja alla kan vi göra fel, men bara man kan erkänna detta & stå för det är det ju helt ok. Oavsett om en enskild person gjort fel eller i detta fallet en verkstad :-)-)
av Sidenbladh
Även jag har drabbats av samma fel som BM. Märkte en dag i oktober att rutorna immade igen när man kört bilen kortare sträckor och att det ibland luktade lite skumt innan AC:n kommit igång. Beställde tid för AC-kontroll men två dagar innan bilen skulle in märkte jag att det var pissblött vid fötterna på vänsterplatsen i baksätet. Mekanikern ringde just och kunde konstatera att det blivit något fel när det byttes ruta på bilen förra året så det var där vattnet kom ifrån, "det var en sjö under mattan", sade han.

Summa summarum: de byter rutan, tar ut all inredning och låter bilen torka och jag slipper betala en spänn eftersom det var deras fel som orsakade det hela. Inte kul när det händer, men desto bättre med folk som erkänner sina misstag och åtgärdar felet.

Så ett tips till alla som bytt ruta kan vara att hålla koll på mattan vid vänster bak, så slipper ni åka runt med en sjö i bilen.
av Larzcen
Hej.
Jag har fått precis samma problem med min V70 09 fast på höger sida.
Lyfte mattan bak och det var en stor sjö med vatten. Tog en stor tvättsvamp och sög upp vattnet fyra gånger innan det blev "torrt" på golvet men fortfarande fullt med vatten i mattan.

Lyfte mattan fram sedan och där var det med blött men inte lika mycket.

Vet ni om man kan se om tidigare ägare har bytt någon ruta?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Larzcen skrev:Vet ni om man kan se om tidigare ägare har bytt någon ruta?
Min vindruta trillade nästan ut trots att den aldrig är bytt och jag haft bilen sedan ny. Behöver inte vara bytt för att läcka hysteriskt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Samma för mig. Originalrutan lossnade och vatten började rinna in. Men det kom i taklampan fram när jag såg det.
Användarvisningsbild
av helgonet1
apersson850 skrev:Samma för mig. Originalrutan lossnade och vatten började rinna in. Men det kom i taklampan fram när jag såg det.

Faan man kan ju gå upp i limningen för sånt här :mrgreen: :mrgreen:
Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]