Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karnaa
Verkar vara injektionspumpen.Någon som vet vad den sitter?
Har själv en 170hk beninare och farsan samma årsmodell fast Bi-fuel.
Sitter de placerade på samma ställe?

Tack på förhand vänner
av karnaa
Testade att fylla på 4liter från reservdunken,och bilen går igång!
Mätaren stod på mitten.
Åkte ner till tappen och tankade på 25liter och den går upp till andra strecket efter mitten.

Så vad är det då?
Då det är sk sadeltank är den sitter den ena givaren i bränslepumpen samt att det sitter en separat tank givare om jag förstått det rätt?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Ja, det är två bränslemätare i tanken, en i vänstra halvan och en i högra halvan. Bensinmätaren visar summan av de två. I högra halvan av tanken sitter en elektrisk bränslepump som med hjälp av bränsle tryck driver en ejektorpump i vänstra tankhalvan. När bränslenivån i tanken sjunker under halv tank delar tanken sig i två halvor och då blir man beroende av ejektorpumpen för att få bränsle till högra halvan där den elektriska pumpen sitter.

Om tankmätaren visar halv tank och bilen stannar pga bränslebrist(dvs höger tank är tom) kan det bero på två olika fel:
1. Ejektorpumpen har slutat att fungera, orsak skit eller att slangar hoppat isär.
2. En tankmätare(endera) har fastnat i läge "full"
Användarvisningsbild
av Hasse53
Ejektorpumpen sitter i vänster tankhalva. Lyft på dynan i baksätet bakom förarstolen så ser du ett plåtlock. Under detta sitter ett stort plastlock. Under detta finns ejektorpump och bränslemätare(givare). Tanken bör helst vara nere på kvarts tank innan dett lock lossas.

Mitt tips är att felsöka och försöka hitta felet innan tanken öppnas. När tanken är öppnad storknar man av ångorna och huvudvärk är bara förnamnet. Elschema och ohmmätare kan vara bra.

Jag skulle tippa att en av bränslemätarna hängt sej. Om ejektorn i vänster tank gett sej borde istället bilen gått till ner kvarts tank.

Enklast att byta är vänster bränslemätare. Skall höger mätare bytas måste elpumpen upp och ejektorslangar matas på från vänster lock. Hyfsade foton finns i Haynes manual(kan lånas på närmsta biblotek).

Lycka till!
av karnaa
Missade totalt att du svarat
Hasse53! Du är en klippa.
Jag hade tankat c:a 30liter och mätaren stod på två streck över mitten.
Vi skruvade loss plåtlocket under vänster baksäte och kolla tank givaren vilket mätte till 3.49m ohm.
Hittade dock ingen ejektorpump där.
Monterade tillbaka tank givaren och slog på tändningen,nu stod mätaren på c:a ett streck innan mitt vilket verkar logiskt med c:a 30 liter i tanken.
Åkte ner och tankade på 37.75l till och mätaren visar full tank!
Har en Haynes till S60 bara hemma,men bör väl vara samma?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Ja, handboken för S60 tror jag duger.

Ejektorn består av ett vitt nylonstycke och två slangar. Den skall sitta påtryckt på vänster bränslemätare/lock. En fjäder ser till att ejektorn trycks mot tankbotten. Om du inte hittar den måste du ta en svetstråd eller dyligt och fiska fram den. Den får inte vara lös! Är den lös så suger den dåligt och trasslar in sig i bränslemätaren så att den visar fel. Kom bara ihåg att locket sitter lågt! Du måste köra ur bensinen innan du öppnar.
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]