Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
Fritidsbatterier är gjorda för att kunna stå användas som förbrukningsbatteri och är gjort för kontinuerlig urladdning, samt att det ska klara stå typ ett halvår på vinterförvaring.
av Rådlös
Nu vet inte jag var just TS hittade sitt fritidsbatteri, men eftersom dom har rätt mycket användning inom fritidsbåtbranschen så kan man ju kolla där. Det är ju lite säsong där på vissa varor. Om en båtägare upptäcker nu vid höstupptagningen att batterierna är dåliga, så går han ju inte och köper nya batterier nu. Det gör han till våren i samband med sjösättning. Nu kan ju någon butik ha köpt på sig ett lite för stort lager av batterier. Då vill dom gärna bli av med dom medan dom fortfarande "håller måttet". Därför kan det ibland vara utförsäljningspriser.
Och signaturen Sven B har förklarat att han har två batterikretsar i sin båt. Sådant är inte ovanligt.
Användarvisningsbild
av Vojje
veterligen finns det endast en mätstandard CCA. Sant är det däremot att det finns andra standarder (metoder) att mäta startström.
Men, som sagt, endast en CCA metod.
av Rådlös
Vojje: http://www.mc-boden.se/meny/vanliga-fragor-mc-batterier

http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-con ... or_FAQ.pdf

Här har jag klippt ur texten för det är ett långt PDF-dokument. Men så här står det:
Vad betyder CCA?
CCA är förkortning för Cold Crank Amps och anger den
ström i Ampere (A) som ett batteri kan avge vid -18 °C utan
att understiga vissa givna spänningsgränser, dvs ett mått på
batteriets köldstartsegenskaper. Det finns olika standarder för
hur testningen ska utföras där Europastandarden (EN) är den
vanligaste. Testningen enligt EN-standarden sker i tre steg:
-- urladdning med den angivna CCA-strömmen i 10 sekunder.
Spänningen får under detta steg inte understiga 7,5 V.
-- vila utan strömbelastning i 10 sekunder
-- urladdning med 60 % av den angivna CCA-strömmen tills
spänningen sjunkit till 6,0 V. Urladdningstiden i detta steg
måste minst uppgå till 73 sekunder för ett personbilsbatteri
och 133 sekunder för ett lastbilsbatteri
Mera:
http://borlange.batteripoolen.se/infopage.aspx?id=4

Skall jag leta mer eller godtar du att det finns olika mätmetoder i olika delar av världen?
Användarvisningsbild
av Vojje
ja, så tycks det vara :D

SAE - EN - IEC - DIN

DIN är den tyska standarden.
Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 30 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,5V

SAE är den amerikanska standarden.
Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 30 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,2V

EN är den europeiska standarden.
Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 10 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,25V

IEC är den asiatiska standarden.
Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 60 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,4V
av Rådlös
andy78 skrev:Fritidsbatteri är inte gjort för stora strömuttag.
Rent generellt är det kanske så, men i verkligheten kan det kan vara lite tänjbart. Jag hade ett fritidsbatteri i min båt. (Flipper Flash AQ 125-280) Om jag minns rätt så var det 70 A. Det tjänstgjorde både som start och förbrukningsbatteri. Jag hade alltså bara det batteriet. Det "levde" i flera år. Nu gör man ju i och för sig inga kallstarter i minusgrader på en båt, men jag tror att det även skulle ha klarat av en kallstart också. Eller två.
Användarvisningsbild
av lennarte
Just nu sitter det ett "fritidsbatteri" i min 745-a. Det är det bästa av mina 2 batterier från båten. Satte nya där i våras. Det är Biltemas 88Ah SMF batteri och har exakt samma storlek som mitt gamla 60Ah Biltema batteri. Än har jag inte haft några problem ( motor och kupevärmare) under dom c:a 4 veckor sedan det gamla batteriet "tvärdog". Fast jag numera får "tugga" mer på starten i och med jag kör på 100% E85 utan extra kallstartutrustning, ska köpa mig en flaska startgas som säkerhet. Det hade jag till farsans 144 -72 när jag körde E85 på vintern med den

Mvh
Lennart
av andy78
Rådlös skrev:
andy78 skrev:Fritidsbatteri är inte gjort för stora strömuttag.
Rent generellt är det kanske så, men i verkligheten kan det kan vara lite tänjbart. Jag hade ett fritidsbatteri i min båt. (Flipper Flash AQ 125-280) Om jag minns rätt så var det 70 A. Det tjänstgjorde både som start och förbrukningsbatteri. Jag hade alltså bara det batteriet. Det "levde" i flera år. Nu gör man ju i och för sig inga kallstarter i minusgrader på en båt, men jag tror att det även skulle ha klarat av en kallstart också. Eller två.
klart att det fungerat, men man bör ändå ta vad batteriet är tillverkat för i beaktning.
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]