Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av perin
Kan bara hålla med de positiva kommentarerna tidigare i tråden.

Kan f.ö. tillägga att vi åkte Italien ToR i somras, ca 420 mil och lite drygt 300 liter bränsle, mao ca 0,75 l/mil och då var nästan all körning i motorvägsfart (plus).
Användarvisningsbild
av Sleeper
Jag är nöjd med motorn. Jämfört med en dieselmotsvarighet är den i princip helt tyst när man glider runt eller står på tomgång. Tycker att den sticker iväg rätt bra också när man är körsugen. Jag har en snittförbrukning på 0,7 (bensin) och då åker jag från västerort till nacka dagligen, en hel del köer och stadskörning i den siffran alltså.

Det enda som inte är positivt, för mig, är att den branta backen nära mitt hus gör växellådan lite ambivalent på grund av det låga bottenvridet. Jag har vant mig vid att peta i 2an manuellt så det är inget jag tänker på längre.
Användarvisningsbild
av TommyP86
perin skrev:Kan bara hålla med de positiva kommentarerna tidigare i tråden.

Kan f.ö. tillägga att vi åkte Italien ToR i somras, ca 420 mil och lite drygt 300 liter bränsle, mao ca 0,75 l/mil och då var nästan all körning i motorvägsfart (plus).
Var också dit med min, snittade ca 0,85 men höll ett rätt högt tempo + diverse bergspass.
1500 mils-servicen (oljebyte) kostade 1250kr i somras, nu fick jag pris på årsservice (3000mil) skulle kosta 2500kr. Förutom dessa var det endast byte av automatlådeolja var 9000 mil och stift var 6000.
Användarvisningsbild
av Sleeper
Vento vad letar du efter? Specs? Är inte så många T4or på blocket just nu. Eller köper du via firma?
av Vento
Är sugen på en t4 automat, skall vara drag, hel alternativ halv skin. Sen tycker jag att r-design är estetiskt vackra så skulle kunna tänka mig en sån! Vill ju ha en som gått under 10 000 mil iaf!
av Droopy
Största problemet med just T4a är väl att hitta en beggad, har du tur hittar du 5 att välja mellan när du sållat på dina kriterier.
av Vento
En får ju rätta sig efter marknaden men drömmen vore ju en som pricka allt!:)
av perhall
Märkligt att det såldes så få, den var ju många tiotusenlappar billigare än D3/D4 163 hk... 50 000 när jag köpte!
Kan tänka mig att det skiljer 20-25 000 nu..
PH
av Vento
Hej igen!
Har funderat lite på t4 men läst att folk tycker isåfall det är bättre med en d3 för den känns piggare?
Har inte provat endera.
Var till rejmes men dem hade ingen t4 hemma..
Men jag åker relativt mycket i veckorna, dock oftast kortare sträckor.
har hört att de som kan hända om man har en diesel och bara kör korta sträckor är att partikelfiltret inte kommer upp i rätt temp och aldrig bränner rent sig vilket kan leda till byte, stämmer detta?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil