Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
bibbedlizard skrev:Vad jag har märkt så använder motorn sig mer utav vridet på låga varv med nya lådan jämfört med gamla, som en diesel ska men när man lägger i sport så höjer sig var talet till ca 1000 varv på tomgång och drar mer på växlarna på höga varv som en bensin motor. Är det lika för dig?
Japp, så upplever jag det. Med sportläget kommer man upp i varven innan den växlar och blir riktigt pigg och kul. Fast förbrukningen blir därefter också.Bild
Användarvisningsbild
av bibbedlizard
Robbi skrev:
bibbedlizard skrev:Vad jag har märkt så använder motorn sig mer utav vridet på låga varv med nya lådan jämfört med gamla, som en diesel ska men när man lägger i sport så höjer sig var talet till ca 1000 varv på tomgång och drar mer på växlarna på höga varv som en bensin motor. Är det lika för dig?
Japp, så upplever jag det. Med sportläget kommer man upp i varven innan den växlar och blir riktigt pigg och kul. Fast förbrukningen blir därefter också.Bild
Precis :) ser fram emot om det kommer polestar till våra motorer, kan bli riktigt roligt.
Användarvisningsbild
av Robbi
bibbedlizard skrev:
Robbi skrev:
Precis :) ser fram emot om det kommer polestar till våra motorer, kan bli riktigt roligt.
Tycker du det behövs, i sportläget och kickdown tyckte jag nästan att det var lite otäcktBild
Användarvisningsbild
av bibbedlizard
Haha! Egentligen inte nu när man inte har AWD, sliter mycket framdäck när hornen kommer fram :)
Användarvisningsbild
av Robbi
Bibbedlizard: ångrar du dig angående bjällerklangpaketet? Jag saknar inte plingplonget men däremot att hastighetsgränserna kommer upp. I min förra hade jag laddat ner någon fartkameravarnare i sensus men den visade också konstant fartskyltarna. Det hade man fått med bjälkerklangpaketet...
Användarvisningsbild
av bibbedlizard
När jag beställde min bil så kostade plingplong paketet ca 20000 extra, det var va bilia skulle ha då och då var det en rätt enkel grej att välja bort, nu får man ju plingplong med buisnes edition för Bara 3500 extra, jag hade valt till det nu om jag beställt bil nu ja men inget som jag saknar, tyckte dom flesta funktioner i det paketet bara e jobbigt, det skulle vara skylt infon och aktiva helljuset sen kö assisten som skulle vara något att ha då, kanske adaptiva farthållaren också då.
Användarvisningsbild
av Robbi
bibbedlizard skrev:När jag beställde min bil så kostade plingplong paketet ca 20000 extra, det var va bilia skulle ha då och då var det en rätt enkel grej att välja bort, nu får man ju plingplong med buisnes edition för Bara 3500 extra, jag hade valt till det nu om jag beställt bil nu ja men inget som jag saknar, tyckte dom flesta funktioner i det paketet bara e jobbigt, det skulle vara skylt infon och aktiva helljuset sen kö assisten som skulle vara något att ha då, kanske adaptiva farthållaren också då.
Jag känner väl ungefär som du, det var för dyrt när jag skulle beställa. Jäkla Volvo som helt plötsligt börjar skänka bort grejjer. Man ska aldrig titta på nya erbjudanden efter man har beställt. Jag räknade dock på det och skulle jag beställa det jag fick idag plus plingplong så skulle bilen bli ca 15.000 dyrare så det är något annat som vi fick rabatt på, verkar det som.
Användarvisningsbild
av bibbedlizard
Håller med, men det har väll med efterfrågan och sålda bilar att göra antar jag, dom är ju säkert piskade att sälja slut gamla motorerna samtidigt som fabrikerna spottar ut nya bilar som återförsäljarna beställt och som dom trott ska sälja som smör. Sport edition hade dom en kampanj på i sommras istället för 16000 så var den nere i 9000 någonting. Jag fick runt 16% på bilen och tillbehör, volvoanställdas rabatt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EjS skrev:
VolvoB20 skrev:
Det är ju patetiskt, Jag lägger i 6:an på min manuella sen kan man åka hela dagen med mitt 2-tons släp bakom, så låg tycker jag 6:an är. Men jag har kört automaten också och den växlar ju ned bara det blir lite motljus från solen.

Att automaten växlar ned titt som tätt i onödan beror ju inte på att utväxlignen är för hög.
Växellådan är väl kalibrerad så den enbart växlar om motoren inte har tillräckligt moment. Det är ju lätt med gaspedalen att bestämma om motoren ska växla eller inte - men i så fall kan jag inte köra som jag vill :)

Det hjälper i alla fall inte på dragkraften att låsa 6:an i geartronic läge och gasa fullt.

Det som nog skiljer är at du inte åker 140 kmh med ditt släp i Sverige som är medelhastigheten på motorväg i dk.

Om utväxlingen är för hög eller låg kan vi diskutera hela dagen. Som jag skrevit tidigare tycker jag D5:an är för klen för XC70 så jag ska ju bara köpa en annan variant nästa gång. En Volvo så klart :)
Upplevde det helt motsatt, Körde 600 mil ned till södra Italien i sommar i upp till 210 km/h och inte tyckte jag att den var för högt växlad, Tvärt om, det hade behövts fler växlar för att få ned varvet.

Fattar inte riktigt problemet, Är högsta växeln för hög i någon situation är det ju bara att växla ned, Är den däremot för låg som den är nu är man ju helt körd för det finns ju ingen högre växel att växla upp till.
Användarvisningsbild
av bibbedlizard
VolvoB20 skrev:
Robbi skrev:Har i helgen kört 80 mil med min nya XC70 med den nya D4 motorn och nya åttaväxellådan. Något som förvånar är att den håller sig på låga varv innan den växlar upp, sådär 1500 varv och ibland ner till 1200. Motorn är dock stark och orkar upp för backar på de varven men morrar lite dovt. Trycket man på gasen så växlar den ner men växlat snabbt upp efter det. I sportläget lägger den sig på högre varv, sådär 1800-2000 som standard. Varvtalet på hastigheten 120 km var ca 1500 varv på åttans växel. Den känns som en riktig överväxel. Det blev 140 km innan den var uppe i 2000 varv, om jag minns rätt.

Överensstämmer det med utväxlingen på den gamla sexan eller har man fått ett par växlar till?
Du har väl en FWD och ingen AWD.

FWD gör 57,7 km/h vid 1000 rpm, AWDn gör bara 50.8 km/h vid 1000. rpm.

Vid 2000 rpm så gör din alltså 115,4 km/h men AWDn bara 101,6 km/h

I 140 km/h närmar du dig 2500 rpm med din D4:a medans närmar sid hysteriska 2800 rpm[/
I 140 så ligger varvtalet på ca 2000 varv, vi har ju 8 växlar :) det är ju inget problem det här med lågt varv snarare en förbättring med 8 stegade lådan! Det var något jag saknade på d5an jag hade, det saknades liksom en växel eller 2 och det är ju löst nu med nya lådan!

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]