- mån 06 okt 2014, 20:31
#905193
Fler nyanser för "ställen där cykelbanor korsar vägar" behövs inte minst för cyklisternas framkomlighet.
Jag cyklar t ex ibland på en ca 1,5 km lång sträcka där det går en cykelbana längs med en 50-väg (huvudled). På sidan där cykelbanan går, kommer ungefär 10 korsande vägar ut. Det är målat cykelöverfarter i alla dessa korsningar.
Som bilist kan du köra lugnt och försiktigt längs huvudleden i 50 km/h och (nästan) lita på att de som kommer från sidovägarna väjer. Som cyklist har man däremot väjningsplikt i varje korsning mot bilar som kommer på sidovägarna, dvs du måste sakta ner eller stanna upp ungefär var 150:e meter. Bara för att reglerna för (det som fr.o.m 1 september kallas) cykelöverfarter är som de är. Det vore ju mycket mer logiskt och praktiskt att bilarna skulle väja även för cyklar som kommer längs med huvudleden på cykelbana – men så är inte reglerna idag.
Jag cyklar t ex ibland på en ca 1,5 km lång sträcka där det går en cykelbana längs med en 50-väg (huvudled). På sidan där cykelbanan går, kommer ungefär 10 korsande vägar ut. Det är målat cykelöverfarter i alla dessa korsningar.
Som bilist kan du köra lugnt och försiktigt längs huvudleden i 50 km/h och (nästan) lita på att de som kommer från sidovägarna väjer. Som cyklist har man däremot väjningsplikt i varje korsning mot bilar som kommer på sidovägarna, dvs du måste sakta ner eller stanna upp ungefär var 150:e meter. Bara för att reglerna för (det som fr.o.m 1 september kallas) cykelöverfarter är som de är. Det vore ju mycket mer logiskt och praktiskt att bilarna skulle väja även för cyklar som kommer längs med huvudleden på cykelbana – men så är inte reglerna idag.