NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mahberg
Kolla om det är en spricka i slangen som går till vevhusventilationen. Luftläkage kan tända motorlampan i tid och otid.
Min andra gissning är att evap ventilen är kass och behöver bytas. Kostnad 1200-1500kr. Min bil hade samma symptom, dvs inga, förutom att lampan tändes och släktes med några dagars mellanrum.
av andy78
Kan vara vad som helst, tjuvluft, lamdasond m.m. man måste läsa koden är det flera koder så brukar man radera och se vilka som återkommer och läsa av direkt.
av SvartV50
Hur har bränslenivån varit? Se min snarlika tråd här bredvid. Motorlampa men opåverkad gång. Den slocknade direkt när vi tankde fullt.
av Ulf13
Hej
Jag ha slagit i bränslerengöringsmedel i tanken som ska rena bränslesystemet 2 ggr och nu har motorlampan varit släckt i en vecka, Vidare har vi under den tiden gjort en längre landsvägskörning med motorvägsfart.
Kan det vara så enkelt att lite smuts i bränslesystemet och kanske mycket kortkörningar som nu ersattes av ca 30 mil i motorvägsfart kan ha rensat både bränsleinsprutningen som katalysatorn så att alla gränsvärden ligger inom rätt intervall?
Jag håller tummarna att så är fallet, men ska ta upp frågan igen med volvomeken i samband med kommande basservice senare i december.
Sedan ska bilen besiktas i början på jan. och då måste väl lampan vara släckt för att den ska bli godkänd, eller har jag fel?
Ulf
av andy78
Ulf13 skrev:Hej
Jag ha slagit i bränslerengöringsmedel i tanken som ska rena bränslesystemet 2 ggr och nu har motorlampan varit släckt i en vecka, Vidare har vi under den tiden gjort en längre landsvägskörning med motorvägsfart.
Kan det vara så enkelt att lite smuts i bränslesystemet och kanske mycket kortkörningar som nu ersattes av ca 30 mil i motorvägsfart kan ha rensat både bränsleinsprutningen som katalysatorn så att alla gränsvärden ligger inom rätt intervall?
Jag håller tummarna att så är fallet, men ska ta upp frågan igen med volvomeken i samband med kommande basservice senare i december.
Sedan ska bilen besiktas i början på jan. och då måste väl lampan vara släckt för att den ska bli godkänd, eller har jag fel?
Ulf
Omöjligt att säga, man får läsa av felkoden för att se varför den har tänds.
lampan får inte lysa, i värsta kan man få nedslag på den historiska felkoden så den bör man radera, min innan man gör det ska man läsa av så man får reda på varför den tändes.
av SvartV50
Vår bil kom med TSG, så säljaren tog in bilen en andra gång och bytte då en bränsletrycksgivare som hade lämnat två felkoder efter sig. Bilen har gått 100 mil efter bytet och vi har inte sett motorlampan annat än direkt vid start.

Eftersom det gick på garanti vet jag inte vad det skulle ha kostat. Hoppas det löste sig för dig med genom givarbytet.
av andy78
Kan den se ut så här?
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 61230110sv

Även här halva priset på ebay.
http://www.ebay.de/itm/TOP-PREIS-origin ... 259937d2ca

Kolla om den läcker kankse så enkelt att man behöver byta oringen, kanske är det inte den det är fel på kanske är bränslefiltret tilläppt, något som aldrig byts.
Jag hade definitivt bytt bränslefilter om det aldrig gjorts och bilen gått minst 10k om det ej gjorts tidigare.

Kolla denna det borde vara samma, detta är nog något du kan fixa själv.
Börja med att kontrollera och göra rent kontakten.
http://forums.swedespeed.com/showthread ... High-Input

Kan vara så att du har den här modellen av givare.
http://www.ebay.de/itm/Bosch-Sensor-Kra ... 20e23d443d

Läste detta i en tråd.
Even this bought from maplins was a rather tight fit but it is able unscrew the bolt. You must also release the pressure via the valve on the fuel rail first. Tissues required!

Man måste släppa trycket i railen via en ventil.
Ett sätt att göra det på är ju också att rycka relät eller säkringen till bränslepumpen och låta den gå till bilen dör.
Om jag ahr den felkoden och det inte hjälper med rengöring av kontakten så hade jag bestältl en på ebay och bytt själv, lätt om man har lite mekvana.
Smörj oringen med lite olja från oljestickan innan montering bara.

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]