Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kraft105
White skrev:Gummit till stödlagret är som regel ganska flexibelt ja. Problemet om man byter är att man får ett som är helt stumt och detta kan ge
kraftiga vibrationer.
Så om stödlagret är bytt för dryga veckan sedan så är det alltså troligtvis därför det finns vibrationer i bilen, att gummit inte mjukat upp sig ännu?
Köpte en 945 förra veckan som ägarn innan bytt stödlagret på senast en vecka innan. Bilen stod på lätt obalanserade hjul så det började vibrera vid 70 upp till 90.
Tog av hjulen och bytte till bra plåt med sommardäck, men vibrationerna kvarstod fast vid 80 - 95 nu istället.
av Arvidh
Jag skulle först börja med att kolla däcken. Testa byta plats på dom eller be en gummiverkstad kolla balansen. Det är inte helt otroligt att både sommar och vinterhjulen har tappat någon vikt.

Haha. Jag skrev i en tråd jag skapade att läsa alla inlägg innan man svarar... Nu slarvade jag själv. Nåja. Den första delen av inlägget var idag relevant. Så jag redigerar bort det jag skrev om stödlagret.

Det kan vara så att det vibrerar för att gummit är nytt men det är mer troligt att kardanaxeln inte sattes ihop rätt. Den är balanserad som en hel enhet och för att byta lager delar du på den. Om du sätter ihop den och har vridit delarna fel så får du obalans. Vilket dessutom pga nya gummin lättare överförs till bilen som vibrationer. Hade förra ägaren gjort det själv? Då är det mer troligt än om en verkstad gjort det.
Användarvisningsbild
av White
Kraft105 skrev:
White skrev:Gummit till stödlagret är som regel ganska flexibelt ja. Problemet om man byter är att man får ett som är helt stumt och detta kan ge
kraftiga vibrationer.
Så om stödlagret är bytt för dryga veckan sedan så är det alltså troligtvis därför det finns vibrationer i bilen, att gummit inte mjukat upp sig ännu?
Köpte en 945 förra veckan som ägarn innan bytt stödlagret på senast en vecka innan. Bilen stod på lätt obalanserade hjul så det började vibrera vid 70 upp till 90.
Tog av hjulen och bytte till bra plåt med sommardäck, men vibrationerna kvarstod fast vid 80 - 95 nu istället.
Om stödlagergummit är köpt på Volvo eller är likadant konstruerat skulle jag vilja påstå att problemet aldrig försvinner, gummit är helt
stumt.
Råkade själv ut för detta och det slutade med att jag fick beställa en bättre begagnad kardan komplett med stödlager och gummi.
Talade med två lokala Volvoverkstäder och dom hade råkat ut för samma grej. Slutade också med att dom fick byta kardaner
komplett med stödlager och gummi.

Skulle vilja påstå att detta är ett gravt tillverkningsfel av Volvos leverantör, som även levererar till bla KG trimning.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]