Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinB82
skyrazer skrev:Jag har precis samma resultat på mina Conti 5:or. Kört 1500 mil nu och dom är heeeeelt bomslut! Ca 1mm kvar och jag VÄGRAR byta sommarhjul på hösten så det blir till att byta till v-hjul tidigt i år.
Tyvärr är det priset man får betala för väggreppet verkar det som... :roll:
Samma här, med mina conti sportcontact5 vid körda 700mil 4mm fram å 6mm bak.
Detta konstaterades före semestern. Så det blev ny köp förra veckan.
av Exquattro
Vilket skit :evil: Hade det varit Nankang eller dylikt så hade jag inte sagt något men så här ska det banne mej inte vara med dyra märkesdäck.
Användarvisningsbild
av skyrazer
Exquattro skrev:
skyrazer skrev:Jag har precis samma resultat på mina Conti 5:or. Kört 1500 mil nu och dom är heeeeelt bomslut! Ca 1mm kvar och jag VÄGRAR byta sommarhjul på hösten så det blir till att byta till v-hjul tidigt i år.
Tyvärr är det priset man får betala för väggreppet verkar det som... :roll:
Hmm.. detta verkar ju lite skumt. Är det kvalitetsproblem kanske? ?:-/ Skulle vara intressant att veta produktionsdatum på dina däck. Jag förutsätter att du inte kört dragrace med dem.
Nja, jag har hört ett par stycken som upplever samma sak på detta däck (Continental ContiSportContact 5P i varierande storlekar). Tror helt enkelt att däcket är så mjukt för att kunna leverera det greppet helt enkelt. Kör man på UPH-däck så slits dem oerhört fort, ganska oberoende av premiummärke, men just Conti verkar slitas lite väl fort. Men som sagt, bra grepp... :-)-)
Däcken är tillverkade 0613, 0613, 0713 o 0713. Jag började dock inte använda dem förrän i våras.
Användarvisningsbild
av skyrazer
Exquattro skrev:Vilket skit :evil: Hade det varit Nankang eller dylikt så hade jag inte sagt något men så här ska det banne mej inte vara med dyra märkesdäck.
Tro det eller ej men "billigare" däck har oftast en längre hållbarhet. Detta på grund av att dom har en hårdare gummiblandning = slits mindre mot vägbanan men ger ett sämre grepp och, i mina ögon, "tveksamma" vägegenskaper (pratar av egen erfarenhet här... ALDRIG mer billiga däck, dom dyrare kostar mer av en anledning som inte bara beror på märket...).
Användarvisningsbild
av MartinS
"Sportdäck" i dessa dimensioner slits oerhört fort, så är det bara när man skal ha däck som klarar 300km/h och inte skall tappa greppet vid 4G, typ ;)

Mina Conti Comfort contact 5 i 195/60-15 på S40'n har inte tappat en millimeter sedan jag la på dom för 1000 mil sedan. :)
av Exquattro
MartinS skrev:"Sportdäck" i dessa dimensioner slits oerhört fort, så är det bara när man skal ha däck som klarar 300km/h och inte skall tappa greppet vid 4G, typ ;)

Mina Conti Comfort contact 5 i 195/60-15 på S40'n har inte tappat en millimeter sedan jag la på dom för 1000 mil sedan. :)
Ha ha, ja det är tur att jag har sådana däck på min V60 Diesel, det där med 300 km/h och 4G känns som det skulle stämma rätt bra :lol:
Användarvisningsbild
av swed
Var tvungen att gå ut och kolla mina...

Satte på nya sommardäck (Bridgestone Potenza RE050A 225/45 18) i våras när jag bytte från vinterdäck och har kört ca 2000 mil med dom:
5,5-6,5 mm på alla fyra, och då pratar vi inte om nån "fiskörning" kan jag lova :roll:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag kör nog i runda slängar 4000 sommarmil på de Conti Sport Contact jag alltid köper. Bilen har gått 13800 och jag är knappt halvvägs på andra paret sedan bilen var ny.
av Exquattro
swed skrev:Var tvungen att gå ut och kolla mina...

Satte på nya sommardäck (Bridgestone Potenza RE050A 225/45 18) i våras när jag bytte från vinterdäck och har kört ca 2000 mil med dom:
5,5-6,5 mm på alla fyra, och då pratar vi inte om nån "fiskörning" kan jag lova :roll:
Kanske är det min fiskörning det är fel på :D . Nej nu känns det som att däckverkstan får kolla upp framvagnen för det måste vara något skumt med min bil.
av JE Jr
Oj... har kört runt 1200mil på mina Conti SportContact5 245/40R18 på min V8, köpta hos Volvohandlaren så de är inte på nåt sätt sidoimporsterade om det ksn skilja?! De har inte något nämnvärt slitage, max 2mm som försvunnit. Vad är SportContact5 P är det nån annan modell?

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]