Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Balansakt skrev:
Lucif3r skrev:19T sitter enbart på V70R -99, eller om det var -00...

Okej, som du märker har jag ingen aning..
Jag vet att det sitter större agg iaf, då jag satte original agget i en BMW 518 för några år sen.
Kan ta reda på.

Har du nån aning varför Tracks slocknar med bygling men ej abs? Måste sensorn kopplas bort innan bygling för att släcka lampan?
Det vore ju fint att veta eftersom jag då vet säkert vad som är fel på bilen och slipper byta givare om det inte är felet.

Hjulbultarna är dragna så satans hårt att jag ogärna lossar hjulen. Höger bak drog jag av 4/5 bultar, fick svetsa med en pissig svets och banka i timmar för att få loss dom.
Har du nån aning varför Tracks slocknar med bygling men ej abs? Måste sensorn kopplas bort innan bygling för att släcka lampan?

Du vet att du måste komma upp i ca 20-30 km/h för att släcka lampan, den gör sin test i den hastigheten
av *pettson*
Balansakt skrev:Jo, hur andra mäter givare ja. Kanske tänker olikt andra människor. Sökte svar på min fråga. Alltså inte på andras. Har läst de flesta trådar jag hittat i ämnet. Men varför svarar du om du inte vet svaret Lucif3r? Vet du så gör det inte mycket nytta att deklarera det i tråden.

Jag sökte svar på några frågor jag har; Då jag hade mina aningar ville jag få mina tankar bekräftade/dementerade. Anledningen var kanske (med facit i hand) onödig att förklara.

(Vet att tråden är struligt formulerad) Men ville inte fortsätta i min andra tråd då jag konstaterat den avslutad. (Främst i hopp att andra med liknande problem skall hitta den, samt svar lätt.
En moderator får gärna pm:a mig med några enkla frågor/råd så jag gör mig förstådd. Utan att stöka till det i forumen.

Lås tråden, be mig omformulera så detta blir vettigt. Jag är en stackars 1:a gångs Volvoägare som köpt en t5:a för 2lax med elproblem. Jag vill ju göra mig förstådd. För allas skull.
Jag måste tillstå att mycket är unikt med dej, dock utan att känna dej. Jag vill inte att du tar detta personligt utan bara rakt av som det är skrivet, såsom jag uppfattat ditt inlägg.
Du ombads att söka efter trådar om ämnet eftersom det blir lite tjatigt att skriva ut samma information igen, igen, igen till alla som helt enkelt inte söker upp den av någon anledning. Men det verkar inte fallit i god jord.
Sen kan man undra varför inte du är så intresserad av lösningen att du lyssnar på ett gott råd. För det rådet var gott.

Sen var det.. din inställning till hur andra mäter upp givare. Ja kanske tänker du olikt. Du är den enda som vet det. Men jag ska försöka ge dej en pusselbit till.
Det finns egentligen bara två rätt sätt att mäta. Givaren ska ohmmätas för att se om lindningen är hel, den ska också provas mot metall för att se om magnetismen är som den ska i givaren , det vill säga, den ska ohmmätas och sen mätas med växelström samtidigt som man snurrar på det aktuella hjulet. På så sätt vet man först att lindningen är hel, på det andra sättet vet man att den de facto läser pulser.

Men det finns två ställen att göra jobbet på.
Antingen river du din bil och mäter varje givare för sej i dess kontaktstycken. Eller så mäter du i kontaktstycket till styrdonet längst fram.
Det finns inte fler metoder.. eller ställen. Sen får man tänka lite hur man önskar.

Lite så, undrar jag även var du köper en bil du vet är defekt, när du inte har kunskapen att rätta till den själv? Man är inte någon *stackars* när man gör ett medvetet val om att köpa något som är trasigt på ett sätt, okänt för dej själv.
Du är alltså inte något offer mer än för dej själv då om du möjligen impulshandlat. Det är dock inget vi kan fixa åt dej.

Det finns ingenting som gör forumsmedlemmar skyldiga till att leverera ett exakt svar på din fråga för att du ska få undvika att felsöka eller tänka, ibland finns inte exakt eller raka svar, duger inte felsökningstips eller liknande så kan du alltid lämna in bilen mot betalning för reparation.
Då får du raka svar på både fel och kostnad.
Tack för tiden du lagt ner på min struliga tråd!

Jag vet hur man mäter givare men nu fick jag det bekräftat. Tack även för det.
Lite av andledningen att jag vill veta mer om byglingen är för att jag då lättare förstår hur systemet är konstruerat. Och det är lätt att utesluta glapp i kontakt/ hitta eventuellt brott i kablaget.

Jag var alltså intresserad av att veta om givaren måste kopplas ur innan den andra byglas in på samma "lina".
Tracks slocknar ju om den trasiga givaren sitter kvar på kablaget när man byglar. Dock ej abs!
Alltså: oavsett om jag får abs att slockna eller ej; kommer jag vilja förstå bättre hur systemet är konstruerat.
Och vilja ha svar på frågan. Jag får prova själv helt enkelt.

Jag kräver absolut inte svar på ett frivilligt forum. Det jag var irriterad över var att jag sökte svar på något annat. Men mitt fel! Det inser jag. Jag förstår också att det är lättare att få svar om man är trevlig.
Ber om ursäkt att jag lät min frustration gå ut över dig och tråden. Jag är tacksam att forumet finns och att folk tar sig tid med märkliga frågor.

Jag ska tänka på vad du sagt när jag postar i fortsättningen.
Tack för tiden du lagt ner på min struliga tråd!

Jag vet hur man mäter givare men nu fick jag det bekräftat. Tack även för det.
Lite av andledningen att jag vill veta mer om byglingen är för att jag då lättare förstår hur systemet är konstruerat. Och det är lätt att utesluta glapp i kontakt/ hitta eventuellt brott i kablaget.

Jag var alltså intresserad av att veta om givaren måste kopplas ur innan den andra byglas in på samma "lina".
Tracks slocknar ju om den trasiga givaren sitter kvar på kablaget när man byglar. Dock ej abs!
Alltså: oavsett om jag får abs att slockna eller ej; kommer jag vilja förstå bättre hur systemet är konstruerat.
Och vilja ha svar på frågan. Jag får prova själv helt enkelt.

Jag kräver absolut inte svar på ett frivilligt forum. Det jag var irriterad över var att jag sökte svar på något annat. Men mitt fel! Det inser jag. Jag förstår också att det är lättare att få svar om man är trevlig.
Ber om ursäkt att jag lät min frustration gå ut över dig och tråden. Jag är tacksam att forumet finns och att folk tar sig tid med märkliga frågor.

Jag ska tänka på vad du sagt när jag postar i fortsättningen.

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]