Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Skillnaden mellan min V70 2.5T och min 240 med 2,3 liters "miljömotor" är att på V70:n behöver man bara röra lite på lilltån på gaspedalen för att den ska sticka iväg i full fart, medan 240:n kräver att man trycker mer på gaspedalen. Sedan skiljer det även när det är lämpligt att växla, men de drar ungefär lika mycket i landsvägskörning, 0,7-0,8 l, beroende på hur man kör och jag tycker att båda bilarna hänger med bra i trafiken.
ottomotorerna(bensin/etanol/gal) behöver ett specifikt förhållande mellan bränsle och luft. Överstigs den ena eller den andra avtar effekten eller uteblir förbränningen.
En större motor(2521 cc) med konstant turbomatning får hög effekt tack vare att den har ett mycket högt genomflöde av luft. 2.5T är att jämföra med en sugmotor på strax över 3 liter, både i effekt och luftförbrukning. Visserligen förbrukar den aningen mindre, men din sambos hårda körstil kommer ni ha förbrukning på över 1 literna hur ni än kör.

Jag har en bekant som är kvinna i 60-års åldern och som kör otroligt lugnt och mjukt, med automat. Hon bytte bort 2.5T för den drack kopiösa mängder. hon fick den aldrig att dra under litern.
Användarvisningsbild
av wissel
Skulle köpa 170 hk. alla dagar i veckan. Varför T motorn ?
Hade min XC90 funnits med 170 hk. så hade jag valt den istället.
av Nicasl
Har en S60 2,5T -04 som går bättre än den T5:a V70 -01 jag ägde tidigare :)
Gillar temperamentet som är betydligt bättre från lägre varv än den äldre T5:an !!

Behövde en till bil så valet va enkelt då det blev en V70 II 2,5T -04 med automat.
S60:in drar för våran del mellan 0,68-0,74 beroende på sommar eller vinter.

V70:in drar förnärvarande 0,76-078 med sommardäcken.
Blir intressant att se vinterförbrukningen på den senare.

2,5T motorn är den i särklass bästa motorn jag kört av alla bilar jag ägt till dags dato och det är ~50st.
Har ägt ett flertalet BMW bilar men tycker att Volvos turbo motorer är i särklass både prestandamässigt och förbrukningsmässigt.

Väljer Du 2,5T alternativet eller 2,4T så se till att årsmodellen är nyare än -03 pga spagettisjället som sitter i de äldre motorerna.
Och beträffande att en 2,5T har problem med olje-läckage får nog stå enbart för den person som la in detta inlägg i tråden.

Jag har inga erfarenheter av detta specifika problem gällande denna motor,utan bra service (olja-stift-filter etc.) är grunden för en pigg och problemfri motor.
av Nidhogg
Många bra tips, det tackar jag för :)
milktrucker skrev:ja, en turbo gör stor skillnad. eller stor o stor är kanske fel att säga om en lättryckare.
sugisarna ligger på 220 resp. 230 Nm och 2.4T är väl kring 300 Nm
de, 2.4 och 2.4T samt 2.5T, dricker ungefär lika.
absolut lägsta förbrukningen har 2.4 140-pollarn och billigast att försäkra.

om man mest ska pendla med bilen så är skicket viktigare än motortypen och det hade jag förklarat för min donna om det varit gnäll om trötta bilar. Åk bekvämt eller cykla - valet är ditt!

Kika gärna på V50 som är lite lättare och smidigare, dvs lägre förbrukning och lägre skatt. Pga att V50 är lättare behövs vanligtvis inga starka motorer för att få smidig körning. Har kört S40(sedanmodellen av V50) med 1.8F och den är kanske i svagaste laget, men 2.4 skulle räcka gott och väl. och antagligen det billigaste valet i fråga om totalkostnad
Ja oavsett vilken jag väljer så är den absolut piggare än bilen hon har idag :D
Men jag förstår att hon vill ha ny, vi flyttade ut på landet i september förra året så hon fick stressa fram körkortet, 850´n är alltså hennes förstabil och vi fick den av farsan som köpt den som reservsdelsbil, men den gick igenom besiktningen utan större tvåor, så jag fixade det som var så fick vi bilen som förstabil åt henne, men den är slö, tuggar framdäck, vill inte starta om den stått mer än två veckor, bakre torkararm har kärvat ihop, dålig värme, helt slut i fjädring etc etc.. Har funkat i ett år nu som förstabil, men det är dags för nått nytt :)
V50 var jag inne på, morsan har en V50 D3 men hon tycker att det blir för litet, av någon anledning.

Gotlandsbästa skrev:Tror nog att det inte är några problem att eftermontera en krok på Tysken. Men, visst är det bra att ha dra på bilen. Mitt val, alltså mitt eget var skulle vara 2,4T eller 2,5T, 2,5T är förjävla mysig att köra!

Lycka till!
Nejdå, 7900:- monterat och klart för ett avtagbart drag, men eftersom vi ska köpa ny bil och dessutom köpa motorvärmare till min så springer pengarna iväg, så det får bli ett projekt nästa år :)
Andis skrev:Vill hon ha piggare då är det turbo som gäller 2,4 utan turbo är nog ingen större skillnad mot 850 i alla fall tycker inte jag det.

Här ett tips som passar in på vad du söker i pris samt rätt mil 2,5T och byt turbo till lite piggare turbo.

http://www.blocket.se/vi/56091013.htm
Kollade på den, men tyvärr inget drag
Malmstroem skrev:2,5T om du vill ha något som är märkbart snabbare än 850:n. Jag hade tittat på en 2005 eller nyare -- då får du antisladd som standard -- med automatlåda. Inte direkt bränslesnål, men hyfsat snabb och lättanvänd. 320 Nm under ett brett varvtalsintervall.

Om du kör som folk är det ingen större skillnad i verklig förbrukning mellan bensinmotorerna i V70N. Använder du turbon mycket tar den natuligtvis mer. Automatlådan gör större skillnad -- men om din fru vill ha enkel acceleration kan det vara värt det.
Nej, automat vill jag helst inte att hon har då hon bara haft körkort i ett år, det är bättre att hon får köra med manuell nu de första åren.
Är det standard med antisladd även på manuell eller bara automat?

Perc skrev:Håller med de flesta ovan. Om man tycker att en 850 med sugmotor är långsam lär man inte bli nöjd med en V70 med sugmotor heller, det är ungefär samma lika och tyngre kaross dessutom. Provkör en turbo så fattar ni galoppen. Skillnaden är betydligt större än på papper. :D

Jag hade exakt en sån som Andis la in bild på - men en 2003 är det nog inte tror jag? Just den färgkombinationen fanns nämligen bara som MY04. Jag har för mig att den hette Sports Edition i sverige, Titanium här i Finland. Snygg färgkombination tycker jag, och den måste ha varit rätt bra prissatt för jag ser dem hela tiden i trafiken fast den bara såldes ett år.

Största klagomålet jag hade på den var att vägegenskaperna var kassa pga däcken, 225/45-17. Den var betydligt trevligare att köra med dom smalare vinterhjulen på 16 tum. Spårade inte alls lika mycket. Skulle jag inte ha sålt bilen hade jag nog tvingats byta till 16-tumsfälgar på sommaren också, jag höll på att bli galen på hur den uppförde sig.

Sen tycker jag ärligt talat inte att en 850 2.5 är så långsam att det blir livsfarligt, oavsett trafiksituation. Jag har kört och ägt betydligt långsammare bilar och visst är det trist ibland, men farligt blir det aldrig. Hon har ju inte direkt mycket erfarenhet bakom ratten, så kanske det borde jobbas lite på körstilen?
Fast 850´n är VÅLDSAMT slö, tror inte att den går helt hundra med tanke på att farsan som sagt köpte den som reservdelsbil men fick igenom den genom besiktningen utan för stora tvåor. Jag tror den ska vara på 170 häst, men det händer verkligen ingenting när man gasar med den.
Nu är jag visserligen lite skadad som kör 230 diesel-hästar med 520Nm, men den hade inte en chans ens mot min tidigare vinterbil, 740 GLT 16V
aldrigstanna skrev:Köp en 2.5 t helt klart. 140&170 är riktigt tråkiga maskiner. Kör själv 140 chippad till 188, men det är ingen rolig upplevelse. Som andra har sagt så drar dom ungefär lika så det finns ingen vettig anledning att välja en trött 2.4 i.
Ok, att 140-hästarn är tråkig förstår jag men hade mer förhoppningar om man iallafall chippade upp den till 188..
monza skrev:Testa de modeller du e intresserad.
Jag som har nöjet att köra både 2,5T o 170hk anser fortfarande att 2,5T drar bra mycket mer än en 140/170 hk. Och så fantastiskt pigg är inte en 2,5T. Den är snarare, sett till motorstorlek trött o definitivt hungrig på soppa.

Jag hade alla möjliga Saab Turbos i 15 år innan jag gick över till Volvo och jag skulle då givetvis ha en turbo. Efter att testat några 2,4T och 2,5T, upplevde jag och frun de så otroligt tråkig i motorkaraktären att vi nöjde oss med en 170hk. I efterhand insåg jag att 140hk hade räckt för 170´s sista 30 hk ligger ju uppåt rödvarv.

Ut o testa o se om soppaförbrukningen är värt det lilla extra. Sen kan du få berätta om du hittat vart Volvo gömt alla Nm som ska finnas.

Sen är kunskap om aktiv bilkörning en utdöende konstart då folk ofta ska hålla på med allt annat skit bakom ratten, så sambon kanske ska jobba på att vara lite mer alert när hon är ute på vägen... 8)

Mvh
En röst på tråkiga oavsett motor..

Allinug skrev:Skillnaden mellan min V70 2.5T och min 240 med 2,3 liters "miljömotor" är att på V70:n behöver man bara röra lite på lilltån på gaspedalen för att den ska sticka iväg i full fart, medan 240:n kräver att man trycker mer på gaspedalen. Sedan skiljer det även när det är lämpligt att växla, men de drar ungefär lika mycket i landsvägskörning, 0,7-0,8 l, beroende på hur man kör och jag tycker att båda bilarna hänger med bra i trafiken.
Och en röst på att det skiljer mycket :D
wissel skrev:Skulle köpa 170 hk. alla dagar i veckan. Varför T motorn ?
Hade min XC90 funnits med 170 hk. så hade jag valt den istället.
Ok, så ingen större skillnad där alltså?
Nicasl skrev:Har en S60 2,5T -04 som går bättre än den T5:a V70 -01 jag ägde tidigare :)
Gillar temperamentet som är betydligt bättre från lägre varv än den äldre T5:an !!

Behövde en till bil så valet va enkelt då det blev en V70 II 2,5T -04 med automat.
S60:in drar för våran del mellan 0,68-0,74 beroende på sommar eller vinter.

V70:in drar förnärvarande 0,76-078 med sommardäcken.
Blir intressant att se vinterförbrukningen på den senare.

2,5T motorn är den i särklass bästa motorn jag kört av alla bilar jag ägt till dags dato och det är ~50st.
Har ägt ett flertalet BMW bilar men tycker att Volvos turbo motorer är i särklass både prestandamässigt och förbrukningsmässigt.

Väljer Du 2,5T alternativet eller 2,4T så se till att årsmodellen är nyare än -03 pga spagettisjället som sitter i de äldre motorerna.
Och beträffande att en 2,5T har problem med olje-läckage får nog stå enbart för den person som la in detta inlägg i tråden.

Jag har inga erfarenheter av detta specifika problem gällande denna motor,utan bra service (olja-stift-filter etc.) är grunden för en pigg och problemfri motor.
Ja en bra servad bil är självklart ett krav, vi lägger hellre en slant extra för att få full servicebok :)
Nidhogg skrev:Nej, automat vill jag helst inte att hon har då hon bara haft körkort i ett år, det är bättre att hon får köra med manuell nu de första åren.
Är det standard med antisladd även på manuell eller bara automat?
Från 2005 är det standard med antisladd på V70N -- med alla motorer. Jag skulle inte köpa en bil utan antisladd. Speciellt inte till en nybliven körkortsinnehavare.

Jag förstår dig angående automaten. Den 2005 V70 2,5T jag hade var manuell. Huvudorsaken var att jag tyckte den var roligare än automat, men även att frun skulle lära sig köra manuellt.

Min far har en V70N 2,4 (140 hästarn) manuell, som han fortfarande har kvar fastän jag bytt ut min till en XC70 (med automat :wink: ). Under de sex år som vi hade "likadana" bilar kunde jag konstatera att förbrukningen var synnerligen lika. Visst tog 140-hästarn oftast något mindre -- men skillnaden var marginell. Det så länge du inte låter turbon ladda fullt -- då kan 2,5T bli riktigt törstig.
av Nidhogg
Har diskuterat lite med sambon nu, kollat runt, och ansökt om att utöka medlemslånet.
Har väl mer eller mindre bestämt mig för 2,5T, 05+, och budgeten är satt till 68.000:-.
Krav är då antisladd (vilket 05+ har), drag, ACC, bytt kamrem, gärna motorvärmare.
Borde väl gå att hitta något vettigt för?

Hur är det med stolsvärme, står inte med i alla annonser, ingick det i nått paket tillsammans med exempelvis regnsensor, eller ska man räkna med att om det inte står i annonsen så ingår det inte?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?