Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iigloo
Beskattningen på en D5 med automat är väldigt hög. Jag skulle sikta på manuell. Dock väldigt svåra att hitta och otroligt eftertraktade.

Jag köpte en D5 manuell och köpte polestar. Gasar på rätt bra emellanåt och jag kom 97 mil med 8 liter kvar i tanken :)
av Ajajaja
Ang. förbrukning så körde jag 93 mil i helgen. 60% motorväg, 20% landsväg och 20% stadskörning.
Mätning vid pumpen gav ett snitt på 0,63 medan färddatorn gav 0,62 så det skiljde inte särskilt mycket.
av matte25
Jag testade en d5 automat i helgen, pigg och trevlig helt klart.
Däremot drog den i sig närmare 0,88-0,9 /mil.
Kommer försöka kika efter en med manuell låda, inte det lättaste tyvärr men
man ska ju inte ge upp.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Vad är det för typ av körning du gjorde då? För det låter ganska mycket. Det är samma förbrukning som jag får på min XC60 awd Black-R aut (230hk/470Nm), enligt datorn, när jag kör i stan.
av Ajajaja
matte25 skrev:Jag testade en d5 automat i helgen, pigg och trevlig helt klart.
Däremot drog den i sig närmare 0,88-0,9 /mil.
Kommer försöka kika efter en med manuell låda, inte det lättaste tyvärr men
man ska ju inte ge upp.
Låter väldigt mycket. Vad var det för typ av körning?
av matte25
Jag var ut en sväng på motorväg, låg i laglig hastighet- upp till 120-130.
Sen tätbebyggt område, 50-70-90.
Jag påpekade detta för säljaren som liksom er tyckte att det verkade konstigt (han kollade själv) och skulle kolla om det var nåt knas såvida inte testpiloten innan mig var Fabio Alonso eller Janne Flash Nilsson som kört backe upp till månen.
Väntar på svar från säljaren, kollar eventuellt på annat ex i veckan.
Hur mycket mer drar egentligen automat gentemot manuellt rent generellt på dessa motorer?
Ni som har v60 d4-d5 får gärna dela med er.
Annars, en riktigt trevlig bil och jag ser fram emot ett ex som motsvarar mina förväntningar fullt ut :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är den typen av körning som jag kör 95% av tiden med min XC60 aut Black-R. Motorväg och sen tätbebyggt område. Beroende hur slaviskt man håller hastigheten eller hur tung fot man har så har förbukningen varierat mellan ca 0.65 och 0.85 vid den typen av körning. Så att ligga så högt med en framhjulsdriven V60 är inte rätt.
Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
matte25 skrev:Jag var ut en sväng på motorväg, låg i laglig hastighet- upp till 120-130.
Sen tätbebyggt område, 50-70-90.
Jag påpekade detta för säljaren som liksom er tyckte att det verkade konstigt (han kollade själv) och skulle kolla om det var nåt knas såvida inte testpiloten innan mig var Fabio Alonso eller Janne Flash Nilsson som kört backe upp till månen.
Väntar på svar från säljaren, kollar eventuellt på annat ex i veckan.
Hur mycket mer drar egentligen automat gentemot manuellt rent generellt på dessa motorer?
Ni som har v60 d4-d5 får gärna dela med er.
Annars, en riktigt trevlig bil och jag ser fram emot ett ex som motsvarar mina förväntningar fullt ut :)
Den rengjorde kanske partikelfiltret precis när du körde.

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Ja, vissa av dem har det.

Nä, kontakten på Cem sitter lödd r[…]

Jag har en V60 2023 och har samma beteende. Å[…]