Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om batteriet har för lite ström eller kanske en rasad cell lär väl inte startgas hjälpa eller....

Mvh GK
av olof00
Om du har ett batteri där man kan öppna locket på varje cell så kan du köpa en syraviktsmätare och mäta varje cells laddning. En sådan kostar inte många kr.
Då ser man snabbt batteriets laddstatus samt om någon cell är sämre än de övriga. Är så fallet är det dax att byta batteri.

mvh Olof

Vojje skrev:
gnestakalle skrev:Problemet kan bli att batteriproblemet uppstår vid sämsta möjliga tillfälle.
Mvh GK
frågan är väl vad som är billigast. Ett nytt batteri eller en burk startgas?
Startgas är för lyxlirare, parkera alltid i nedförsbacke
Användarvisningsbild
av Vojje
hmm, borde gå att rullstarta med backen också. För den som vågar :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Perc
Om man inte är civiliserad ;) och kör automat förstås, då går det inte att rullstarta. Desto större anledning att ha friskt batteri.

Men vilket snicksnack om att ha startgas eller laddare... behöver man nåt av det för att få igång bilen en vanlig vintermorgon så är det dags att slänga i ett nytt batteri och sluta snåla.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Vojje skrev:
gnestakalle skrev:Problemet kan bli att batteriproblemet uppstår vid sämsta möjliga tillfälle.
Mvh GK
frågan är väl vad som är billigast. Ett nytt batteri eller en burk startgas?
Att köpa ett batteri, och låta startgasen (?) stå på hyllan?
Användarvisningsbild
av Perc
Och jag förstår inte hur startgas skulle hjälpa om bilen är strömlös.
Användarvisningsbild
av Vojje
nja, det gäller ju att använda gasen innan batteriet är uttömt. Det trodde jag alla förstod :wink:
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja trodde att startgas användes till gamla sura Briggs o Stratton motorer och eventuellt vid felsökning...
Användarvisningsbild
av Perc
Vojje startar tydligen sin 2000-tals Volvo med det också. Han måste nog vara enda i historien.
av ingesjo
Hade en polare som hade en tidig Honda Civic..
Han hade en lång slang från förgasaren in i kupén kopplad till en startgasflaska monterad på instrumentpanelen.
Polisen var lite undrande över detta påhitt..
Stefans 968

Vart bromsbyte i bak idag. IMG_1324.jpeg IMG_1[…]

Jag har en likadan och min uppfattning är ned[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok då ska jag testa ditt tips nästa g&a[…]

Det framgär inte om det är en bensin ell[…]