Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av evozz
joeharrison skrev:Har letat efter någonting att ersätta mina nivomater med i ett halvår nu.Blev skitglad när jag såg att nemo hade lyckats med Sachs vario.Så jag köpte två sådana häromdagen och monterade dom i eftermiddags.
Tyvär funkade det inte alls.Fick inte ens in domkraften under bakaxeln när jag insåg att jag var tvungen att byta tillbaks till dom gammla kära nivomaterna.Någon som vet om det går att köpa en hårdare bladfjäder och i så fall vad kostar den?
Ja det finns att få tag i. Dock tillhandahåller inte Volvo dom grejerna längre, tyvärr... Bör ju finnas på skroten tex.

Du kan använda en bladfjäder till bilar utan nivom.

Finns även en bladfjäder till sänksats som är styvare.

Sen finns det från 960 ambulans åxå.
av joeharrison
På volvo (upplands motor) i uppsala gick det utmärkt att beställa en ny bladfjäder.Den kostade 1400 kr utan rabatt.Nu återstår bara att försöka montera på enklast möjliga sätt!
av hasse
Det är klart grejerna finns på volvo. Bladfjäder stötdämpare mm. Köpte mina på autoexperten. Märk dock att de ska monteras tvärtom, de nya.
Blev lite fundersam när jag skulle montera mina, men det gicg bara upp och ner och de funkar kanon.
Användarvisningsbild
av Nemo
joeharrison skrev:Har letat efter någonting att ersätta mina nivomater med i ett halvår nu.Blev skitglad när jag såg att nemo hade lyckats med Sachs vario.Så jag köpte två sådana häromdagen och monterade dom i eftermiddags.
Tyvär funkade det inte alls.Fick inte ens in domkraften under bakaxeln när jag insåg att jag var tvungen att byta tillbaks till dom gammla kära nivomaterna.Någon som vet om det går att köpa en hårdare bladfjäder och i så fall vad kostar den?
Får jag säga att jag tycker är konstigt.. Jag kör omkring med en gammal boogievagn som väger 1600 totalvikt. Vi är 2 vuxna 3 barn samt en STOR hund i bilen + alla övrig packning. Ju mer jag lastar ju hårdare blir den bak.. :???: . Kände viss oro när jag köpte dom, men SS BILDELAR garanterade mej att dom skulle funka, vilket dom gör. Det är klart att bilen är mjuk bak så länge det inte är last i bilen. För mej funkar dessa stötar utmärkt.

Nemo
av lennart lundberg
Hej!

Har lyssnat på pris hos Autoexerten och kom fram till att det är biligare att köpa original dämparna hos Volvo.
Får med krängningshämmarna bak i priset.

Lennart 960

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]