Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Jag körde till medelhavet med V70 D2 i i somras.. Runt 0,6 mätt på pump. Klicka nedan och se tankningarna gjorda i slutet på juni och i början på juli.
Användarvisningsbild
av joel80
Jämför ni samma hastigheter? 140km/h på mätaren kan vara allt från ca 125km/h upp till 137km/h. Eller kör alla precis på gränsen med gps?
av SkåneBosse
mattish skrev:Min snitthastighet står i tankningarna ;)
Aldrig i närheten av 140 i snitt va?
joel80 skrev:Jämför ni samma hastigheter? 140km/h på mätaren kan vara allt från ca 125km/h upp till 137km/h. Eller kör alla precis på gränsen med gps?
Har aldrig stött på en så dåligt kalibrerad hastighetsmätare, men om man har det så gör man en manuell kalibrering i huvudet efter kört förbi skyltar som mäter ens hastighet?
ingesjo skrev:Snitt 109 (gps) 745 km körsträcka 0,58 / mil
Men då kör jag Saab :-)
Tycks kanske inte om här
Ser ju bra ut, dock en bit från 140. Vilken saab kör du?
börne skrev:0,74 från Skåne till Göteborg sedan ner igen i somras, höll mestadels 140 på motorväg med min 2.5T.
Det låter ju bra. Vilken årsmodell?
Användarvisningsbild
av börne
ingesjo skrev:Snitt 109 (gps) 745 km körsträcka 0,58 / mil
Men då kör jag Saab :-)
Tycks kanske inte om här
Jag blir inte ledsen... finns en del av mig som gillar Saab, hade ju ändå min förra 9-5:a i 9 år utan större strul :wink:

Fast TS ville ju veta vilken motor som var snålast & han menar antagligen vilken Volvomotor så ditt inlägg tillför tyvärr inget.
Användarvisningsbild
av börne
SkåneBosse skrev:
börne skrev:0,74 från Skåne till Göteborg sedan ner igen i somras, höll mestadels 140 på motorväg med min 2.5T.
Det låter ju bra. Vilken årsmodell?
Vilken bil står ju i presentationen... det är min 2,5T 2010:a

Har diskuterat lite i en annan tråd & jag tycker att min som bara går på bensin går lite billigare än tex en 2,5FT som ju kan gå på både bensin & E85. Men dom flesta som nämner förbrukningen är folk med en V70 då den ju är vanligare, den är antagligen lite tyngre än min S80, men jag är förvånad över mina förbrukningssiffror. Kör inte som en biltjuv men ej heller som en gubbe. Ligger väl på minst 10+ på landsväg & drar på när jag ska iväg & oftast 130 - 150 på motorväg ibland korta sträckor mer än så :wink:

Blandad körning ligger jag runt 0,85/mil.
av ingesjo
Jag kör 9-5 1,9TID -07 manuell ,, vid tillfället som jag beskrev så var det snitt hastigheten för hela sträckan. Skåne - Gävle + en bit till.
Vid längre sträcka i >140 km / h i Tyskland så kröp den upp på 0.64 dock då inte mätt vid pump .
För jag hade mer än 1/2 tank kvar som kördes i lugnare tempo sedan.
Så då blir det missvisande att räkna ut det vid tankning.
Observera min motor verkar vara duktigt beroende av var när hur jag tankar om ni förstår mig rätt.
Det har jag diskuterat i bränsle tråden.
Ursäkta TS för lite trådkapning , men kul att jämföra.
Frugan är på G och förhandla med Volvo om en ny bil ( Troligen med VEA motor och diesel)
av mattish
SkåneBosse skrev:
mattish skrev:Min snitthastighet står i tankningarna ;)
Aldrig i närheten av 140 i snitt va?
Det är väldigt ovanligt att man har 140 km/h i snitt..
Låg för det mesta på 135-140 på mätaren. Ibland 160 och ibland 120....
Användarvisningsbild
av apersson850
Kunde testa detta över 12 km sträcka. Fast det går lite uppför mest hela tiden där, så rättvisande värde vore väl medelvärdet av denna och en körning på andra hållet. Nåväl, 140 km/h på farthållaren gav 9,4 l/100 km. Detta då med XC70 D5 automat AWD. I svensk motorvägsfart (115 km/h på farthållaren) och inte lika uttalad uppförsbacke blir värdet strax över 7 l/100 km.

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]