Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Schmoyoho skrev:
johnnype skrev:Ja visst, förutom att det står i klartext på instrumentpanelen att det ska sitta/sitter en airbag där..
Är det inte bara ett klistermärke? För det är väl ganska... borttagbart?
Jo visst sitter det ett klistermärke där, men ca 0,5cm under märket är det instansat med stora bokstäver "SRS Airbag"... och det är väl inte så... borttagbart?

Det är nämligen _inte_ samma instrumentpanel på bilar med eller utan pass.airbag, du kan kolla det i VIDA. Detta avser V70 2003 som TS har.
Apropå passagerarkrockkudde: I de S60-03 och -04 samt V70-05 som jag har ägt var krockkudden tillval och vi har den lösa sladden innanför handskfacket. Vi valde bort krockkudde eftersom vi skulle ha barnstolar i framsätet och det verkade dumt att lämna in bilen för urkoppling av krockkudden det första man gjorde. På den tiden fanns det ingen nyckel som man fick vrida på själv utan det skulle göras på verkstad för 1700 kr (om jag minns rätt) per besök. Kudden kostade typ 2000 kr så det skulle bli 5500 kr för något man inte kunde använda på 10 år.

Andra anledningen att skippa kudden var, som du skrev ovan, att det är långt till instrumentbrädan och bältet hinner fånga dig innan du når fram. Vi ansåg att det var upphaussat hur mycket man skulle vinna på en krockkudde på passagerarplatsen. Det anser vi än idag, men nu ingår kudden som standard i de nya bilarna så det finns ingen anledning att välja bort den. Däremot är den urkopplad (med nyckel, av oss) eftersom vi fortfarande har barn.

P#tool är väl gratis el var iaf, har det[…]

Har satt dit metallplattorna. Idag när jag sk[…]

Bra kanal där Erik, här får du en […]

Okej. Jättebra tips. Ska kollas upp. Tack. :p[…]