Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dimebag skrev:Har nu förstått att det bara är från årsmodellerna 08-09 som passar, och att det är just den kompressorn som det varit mycket problem med. Det drar ner sökurvalet en hel del eftersom den kompressorn är väldigt efterfrågad på skrotarna.
Kan du inte bara byta lagret på kompressorn?? Är ju inte själva kompressorn som det är fel på utan lagret som skär. Ta reda på vad det är för märke och modell på kompressorn för att få fram rätt lager till den. Här kan man sen beställa lager till ac.
http://www.kullager.se/sv/category/618/AC-Lager
Köp en ny! De beggade är ju förmodligen av bristfällig kvalitet också! Och alldeles för dyra om slutsumman hamnar på 60-70% av att köpa helt nytt som håller 8 år istället för 1-2 år..
PH
perhall skrev:Köp en ny! De beggade är ju förmodligen av bristfällig kvalitet också! Och alldeles för dyra om slutsumman hamnar på 60-70% av att köpa helt nytt som håller 8 år istället för 1-2 år..
PH
Du har naturligtvis helt rätt. Min förhoppning var att även senare årsmodellers kompressorer från dieselfemman skulle passa och att jag då skulle kunna få tag i en som knappt använts (få mil) och av förhoppningsvis bättre kvalitet. Men nu när det tydligen bara är 08-09 som passar så har de förutom massa mil dessutom samma dåliga kvalitet som jag redan har straffats för.

Så, som någon annan tipsade om, köper jag en ny från Skruvat.se så gör jag ändå en besparing på 2000:- mot att de köper in en på verkstaden och det är väl inte fy skam ändå.
En liten snabb fråga innan jag går vidare. Som sagt tidigare i tråden, AC-kompressorn har skurit. Jag har inte gjort något åt det ännu, det är ju inte kalluft jag vill åt när jag åker under denna årstid. :)
Dock har servon börjat gnälla. I stillastående eller väldigt låg fart, så gnäller den som fasen när jag gör rattustlag. Finns det något med AC:n eller AC-remmen som kan vara anledningen till att servorem/servopumpen/spännhjul eller-vad-fan-som-helst börjat krångla?
Hej,
jag har ochså en 08a och råkade ut för samma haverie. Om jag hade varit i dina skor skulle jag klippa remmen som går och driver kompressorn för att undvika fler otrevligheter tills kompressorn är bytt! Remmen bör du ochså byta i samma veva. Hos mig lossnade hela kompressorkopplingen och lade sig i nedre motorrummet. Hade tur att inte remmen snurrade in sig i kamremmen. klipp den är mitt tips!
//A
Nu när vi ändå är inne på detta med AC som skär som kan innebära att hjälpaggregatsremmen ryker och trasslar in sig i kamremen, vilka bilar gäller det och vilka årsmodeller ?
Min D3:a från 2011 (uttagen maj 2011), är den drabbad eller sitter det nyare modell på AC i denna ?

Verkar vara TMAP sensorn, enligt felbeskrivningen.[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]