Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rist
#61687
ketto skrev:vilken årsmodell?
Dom från -92 till -95 kan du kontrollera själv via diagnosuttaget!

*Kontroll av lagrad data i kombinationsinstrumentet*

Stick in testkabeln i uttag A7 i diagnosenheten

Tändning på.

Tryck sedan 5 gånger på knappen i normal takt, lysdioden tänds.

För att kontrollera den lagrade kilometer sträckan tryck in koden 1-1-1 Låt lysdioden tändas efter varje tryckning, skriv sedan ner koden som visas, detta är dom tre sista siffrorna i det verkliga kilometertalet som bilen färdats,
Gör sedan om proceduren för att läsa ur dom tre första siffrorna dvs tryck ner 5 gånger efter att lysdioden tänds tryck ner koden 1-1-2 och läs av koden som visas,
Detta är den verkliga sträckan bilen rullat med nuvarande kombinations instrument alltså om någon har skruvat med mätaren kan man läsa ur detta digitalt!

Man kan även läsa ur hur lång tid motorn har varit i gång utan att kombinationsinstrumentet varit inkopplat, dvs om någon har tagit ur Hela instrumentet och kört utan det.
Gör då om samma procedur igen men tryck in koden 1-1-3 för dom tre första siffrorna
Resp 1-1-4 för dom tre sista, läs av koden som visas,dessa visar timmarna. Exempel 10-10-10 på första blir 0 (10 blink = en 0:a) och 10-10-3 på dom tre sista blir alltså 3 timmar.

Om du anväder dej av koden 1-2-1 kan du få reda på hur långt bilen rullat sedan förra nollställningen av service lampan utfördes.

Tryck således in knappen 5 gånger och sedan lysdioden tänts så trycker du in koden 1-2-1
Läs sedan av koden som visas och översätt den med följande tabell:

1-1-1 0 km 2-1-1 9000 km 3-1-1 18000 km
1-1-2 1000 km 2-1-2 10000 km 3-1-2 19000 km
1-1-3 2000 km 2-1-3 11000 km 3-1-3 20000 km
1-2-1 3000 km 2-2-1 12000 km 3-2-1 21000 km
1-2-2 4000 km 2-2-2 13000 km 3-2-2 22000 km
1-2-3 5000 km 2-2-3 14000 km 3-2-3 23000 km
1-3-1 6000 km 2-3-1 15000 km 3-3-1 24000 km
1-3-2 7000 km 2-3-2 16000 km 3-3-2 25000 km
1-3-3 8000 km 2-3-3 17000km 3-3-3 26000 km


Vill du veta va ditt instrument är för typ skriv in koden 1-2-4 och läs av
Enligt tabell:

1-1-1 Europe Canada and eastern europe
1-1-2 Europe Canada and eastern europe Turbo
1-1-3 Overseas, other
1-1-4 USA
1-1-5 GB, Hongkong
1-1-6 Overseas Turb
1-6-1 Fault or unprogrammed PCB
En -92a... Var sitter diagnosuttaget/-enheten, och var får man tag i en testkabel?

Tack för infon!
av Addekarlsson
#61700
Sitter 2 svarta dosor i motorrummet, kallas diagnostikuttag. Kika i instruktionsboken, så står det antagligen där vart dom sitter.
Jag har ingen koll på vart dom sitter nämligen, då jag inte hållt på med 850. Men jag har för mig dom sitter långt fram på höger sida, sett i bilens färdriktning.

Mvh/ Adde
av Rist
#61702
Addekarlsson skrev:Sitter 2 svarta dosor i motorrummet, kallas diagnostikuttag. Kika i instruktionsboken, så står det antagligen där vart dom sitter.
Jag har ingen koll på vart dom sitter nämligen, då jag inte hållt på med 850. Men jag har för mig dom sitter långt fram på höger sida, sett i bilens färdriktning.

Mvh/ Adde
Ok!
Användarvisningsbild
av ketto
#61741
Sitter i närheten av spolarvätskepåfyllningen!
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
#62201
Testkabeln sitter i locket.. =)
av Rist
#62206
Busta_Hymen skrev:Testkabeln sitter i locket.. =)
Aha... Tack ;-)

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]