Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:
Tomas88 skrev:Tråd flyttad till rätt kategori.
Personligen föredrar jag Tomtoms menyer.
Har ganska nyligen köpt. En Tomtom Go 500. Fungerar utmärkt. Kul är att man kan köra internetdelning med telefonen och ansluta Gpsen för att få trafikinfo mm.
Har de snålat in på TMC-mottagaren så att då måste få trafikinformation via mobilen?
Hur gör ni när ni kör kors o tvärs över europa, har ni dataroaming på ? Trafikinfo via TMC i sverige är ju inte mycket att hurra för, den är sen/onödig/oexakt men på kontinenten är det ju ofta helt suveränt.

Google maps gör ju också ett bra jobb som visar hastigheterna i realtid hos övriga fordon.
Användarvisningsbild
av P210
Hur gör ni när ni kör kors o tvärs över europa, har ni dataroaming på ? Trafikinfo via TMC?
Trafikinfo via TMC kommer ju via radio och RDS, helt gratis och GPS:en sköter allt, inget behöv av mobil datatrafik och dyra roamingavgifter!

Och som sagt, i tex Tyskland är trafikinformationen via TMC betydligt bättre och exaktare än i Sverige, man får info om köer och olyckor direkt som dyker upp som klickbara ikoner på skärmen där man kan läsa mer info.
Exempelbild:
Bild
Användarvisningsbild
av Kloge
Jag har Telias Navigator och är nöjd med den.Har kört i Köpenhamn med den men den ska enligt Telia inte dra mycket dataroaming. Citat "Telia Navigator drar väldigt lite data, bara 0,75MB Sthlm-Paris!"
Användarvisningsbild
av Vojje
blev en TomTom 600. Mycket nöjd med kvalitet, funktionalitet och röst :D
En liten varning dock. Kortaste vägen kan betyda några mil grusväg. Med husvagn... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Allinug
Haha, har också en TomTom...
Vänta bara tills den börjar tjata om alla U-svängar som ska göras hela tiden... :) Att det inte är läge att göra någon U-sväng pga trafiksituationen etc är inget den bryr sig om. Jag tycker att om den kunde planera min körning lite bättre, så skulle jag inte behöva göra en massa U-svängar. :roll:

Sedan har de gjort en intressant översättning av "stay in the left lane" = "stanna i vänsterfilen" :shock: , istället för "stanna kvar i vänsterfilen". 8)
Användarvisningsbild
av Vojje
du menar kommentaren "vänd, när det är möjligt" :D
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag har en äldre variant och i den är det just U-sväng som det tjatas om, men det bådar ju gott att de öppnat för alternativa vändningar. :-)-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Vojje skrev:En liten varning dock. Kortaste vägen kan betyda några mil grusväg. Med husvagn... :mrgreen:
På min TomTom går det ställa som alternativ så den varnar för grusvägar när man knappar in adressen så kan man välja om det är ok eller inte. Om man avböjer grusvägar räknar den ut en alternativ rutt. Har dock godkänt det en gång då jag annars skulle fått köra en omväg på ca 45 min =)
av larssaB
Vojje skrev: En liten varning dock. Kortaste vägen kan betyda några mil grusväg. Med husvagn... :mrgreen:
Så är det med alla GPS:er :D Lita aldrig 100 % på en GPS.
Användarvisningsbild
av Vojje
kan inte påstå annat än att vägen säkert var kort. Men det tog ganska lång tid med en framfart av ca 17 km/h :D
Lite som att åka på safari :lol:

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]