Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Vilket undermedel (tillsats) slår ni i tanken ? Borde man kanske slå i för att förebygga algtillväxt.
Sedan kan man undra varför inte oljebolagen har denna tillsats?????????
av Rådlös
När det gäller båtbranschen så är det detta som gäller: http://www.martec.se/filter/branslefilt ... 200ml.html
Men det häller man i först efter att man har gjort rent tanken.
Volvoc70cab: "Sedan kan man undra varför inte oljebolagen har denna tillsats?????????"
Förmodligen för att detta medlet inte är ett alkoholbaserat "undergörande, supereffektivt mirakelmedel". Det är i stället ett potent gift och skall handhas och behandlas som ett sådant.
Om du läser länken http://old.sxk.se/tekniska/btf/bransle/ ... ransle.htm så förstår du kanske också varför oljebolagen inte vill ta på sig ansvar för eventuellt handhavandefel från användarens sida. Speciellt då bränslet är i högsta grad sterilt då det lämnar raffinaderiet.
av xxargs
Detta är inget nytt och långt innan RME/FAME-tillstatserna - det är ett antal Viggen på 70-talet som åkte i backen pga. detta tills man insåg att bakterierna i vattnet under bränslet i oljelagren i bergrummen var en orsak till haverierna - inte som igensättande film i filter i det här fallet utan att det bildades svavelväte som löste sig i dieseln och fick pumparna i jaktplanen att skära ihop då dessa hade komponenter med silverlegeringar i sig. Det är svavelväte som gör tex silverbestick och silverljusstakar blir svarta och måste putsas då och då.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
även hört att ACP dieseln på PREEM skall klägga igen systemet därför har jag undvikit tanka där med dieselbil
Användarvisningsbild
av PaNi
LazerHawke skrev:även hört att ACP dieseln på PREEM skall klägga igen systemet därför har jag undvikit tanka där med dieselbil
Bilen har jag de senaste sex åren i stort sett bara tankat på Preem och har aldrig haft problem med deras diesel. Båten däremot, där har jag STORA problem med monster i tanken, men det har inget med Preem att göra. Nu har jag testat sån där fet oskattad grön diesel som Åsa Romson använder i sin båt, hoppas det ska fungera bättre.
av para
Jag har en Kia Ceed som andrabil och fick förra veckan brev från Kia där dom går ut och varnar för att tanka " diesel Bio+", står inte i klartext vilket bolag det gäller med googel säger OK/Q8.
I brevet rekomenderar Kia oss att tanka på Statoil.....
Användarvisningsbild
av milktrucker
Jo jag vet flera som förespråkar statoil pga avsaknaden av biomassa.

PaNi, varför tror du den oskattade dieseloljan är fetare?
av Rådlös
Jag använder inte diesel, men om du kollar på Statoil så ser du att dom har två sorter. En Miles Diesel och en Miles Diesel Bio.
http://www.statoil.se/sv_SE/pg133407246 ... iesel.html
Du kan också läsa produktdatabladen, men det är nog en lång rad tabeller där som man får jämföra.
Men som vi har sagt redan från början, det är förekomsten av vatten i bränslet som är orsaken. Detta oavsett om det är biodiesel eller inte. Om sedan biodiesel lättare tar till sig vatten (kondens etc. etc.) är en annan sida av problemet.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]