Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
perhall skrev:Mao är 2,0F, T4/F, 3,2 och T6 säkra.
2.0F må vara "säker" vad gäller kamkedjan men är det någon modell som strulat enligt olika Volvotekniker jag pratat med är det 2.0F med sin Fordmotor. Självklart finns det även 2.0;or som fungerar bra vilket det finns bevis för på detta forum. 2.5FT har enligt samma tekniker haft väldigt få problem. Allt enligt min egen lilla koll innan köp.
av spaltzer
Tack för alla svar hitills. Det uppskattas!

Är det någon skillnad på driftsäkerhet mellan 2.5t och 2.5ft? Hur vanliga har haverier varit på dessa motorer? Och kan man gardera sig genom att t.ex. kolla att AC-kompressorn är av en speciell modell?
Användarvisningsbild
av xerent
Det är främst AC-pumparna på MY08 och MY09 som är orsaken till motorras på 2,4D och D5. Till MY10 bytte de fabrikat på AC-pumpen enligt Brainy, och jag har inte hört om någon MY10 som rasat pga AC-pumpen. För övriga årsmodeller och motorer (D5 MY11 och 2.5FT MY10, exempelvis) som rasat är det remspännaren som gått sönder / varit defekt.

Jag måste dock poängtera att Volvobilarna och dieslarna lär vara Sveriges mest sålda motorer de senaste åren, och om problemet var stort skulle många fler motorer rasa. Andelen motorer som rasar måste fortfarande anses vara mycket liten. De allra flesta rullar glatt både 20-, 30-, 40- och 50-tusen mil... titta bara på alla taxibilar i hela landet.
av perhall
Det är väl ingen av oss som har full överblick men problemen med 2,0F har väl till stor del med etanol att göra och samma med 2,5FT där många långmilare fått byta topp (jag har pålitliga underlag från Taxi Stockholm - men få privatpersoner verkar vara drabbade). Sen införde man ju ventiljustering och problemen minskade och så har man tagit bort det momentet igen...
2,5T verkar vara säker. Men den är ovanlig. Dock inte lika ovanlig som 2,0 utan F.
PH
av callahan
Med tanke på att jag jobbar på Volvo östra i Skövde där vi bygger både bensin och diesel 5an och inte hört ett ljud om detta.
Ska höra mig för lite nästa vecka på jobbet.
Användarvisningsbild
av Bosa
Jag har faktiskt lagt bilbyte på is för tillfället pga av dessa problem, har börjat snegla mot att köpa en V70 2,5T -07 istället men kikar även på lite nyare Mondeo.
Tycker nya V70 verkar vara en riktigt trevlig bil men jag har mina bilar tills de rullat 25-30k mil och det känns tyvärr som att det till mångt och mycket är en tidsfråga och att byta ac i förebyggande syfte som en del fått till råd känns ju lite sådär.

Tycker mig ha sett ac-problem på MY11 också?
Användarvisningsbild
av Sceptic
perhall skrev:Det är väl ingen av oss som har full överblick men problemen med 2,0F har väl till stor del med etanol att göra och samma med 2,5FT där många långmilare fått byta topp (jag har pålitliga underlag från Taxi Stockholm - men få privatpersoner verkar vara drabbade). Sen införde man ju ventiljustering och problemen minskade och så har man tagit bort det momentet igen...
PH
De problem jag syftade på gällde startproblem och felkoder (mestadels vintertid) som enligt de Volvotekniker jag pratat med var "vanligt" i 2.0F men inte i 2.5FT. Hur det är med topparna på långmilare som gått på etanol har jag nada koll på men kör nu själv enbart bensin pga (obefogad?) oro över etanolens nackdelar. Skulle dock spara pengar på att köra E85 istället för 98 :cry:
Man får nog vara försiktig med vad som är "vanliga fel" då det lätt uppfattas som att i stort sett var och varannan bil har dessa problem det skrivs om på olika forum :wink:
callahan skrev:Med tanke på att jag jobbar på Volvo östra i Skövde där vi bygger både bensin och diesel 5an och inte hört ett ljud om detta.
Ska höra mig för lite nästa vecka på jobbet.
Tack, ser fram emot detta.
av Rådlös
Spaltzer: Jag tror att du (var det någon mera?) har överreagerat lite på dom här haverierna. Jag är långt ifrån någon värsting på V70, men jag har en själv (just en -08) och är inne på fjärde problemfria året, mina bröder har haft tre, eller om det är fyra (?) under årens lopp, min grabb har haft en handfull och jobbarkompisar och andra i periferin etc. etc. har eller har haft V70. Jag har inte hört talas om att någon av mina bekanta har råkat ut för detta missöde. Betänk också att V70 är Sveriges mest sålda bil, alla kategorier.
Jag förnekar inte att haverierna förekommer, men jag har inte sett eller hört talas om något i "min sfär". Därför tror jag inte att dom hör till vardagligheterna.
Användarvisningsbild
av Vojje
Rådlös skrev:Betänk också att V70 är Sveriges mest sålda bil, alla kategorier.
är du säker? Trodde det var 850-modellen.
Men det beror naturligtvis på vilka kategorierna är.
Användarvisningsbild
av xerent
Jag förnekar inte att haverierna förekommer, men jag har inte sett eller hört talas om något i "min sfär". Därför tror jag inte att dom hör till vardagligheterna.
Exakt, den motorn är väldigt vanlig och ändå är det inte jättemånga som rasar.
Vojje skrev:
är du säker? Trodde det var 850-modellen.
Men det beror naturligtvis på vilka kategorierna är.
Duh. Han menar nog på senare år :D

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]