Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimmyK
Jag har haft detta mycket irriterande problem på två st xc60 en My 10 och en ny13. Hade inne my10 11ggr utan att de löste det hela. My 13 var inne 5ggr sen var det löst. Volvo kom då med en åtgärd för detta problem. Är axel som kopplingspedalen sitter i som är problemet, den är gjord av plast och efter några tusen mil börjar denna att kärva och när axel "släpper" så knäpper/Smäller det till. Denna byttes till en metallaxel och då försvann ljudet och kopplingen blev som den ska vara.
Har nu en xc60 my14 och där har inte problemet kommit och den har nu rullat 4500mil så det verkar som de har bytt till metallaxel i produktionen från my14.
av dannesk
Har trixat med detta problem nu i kväll några timmar och kommit fram till att det sitter en metallaxel i mitt pedalställ och problemet ligger i att när pedalen trycks ner och sedan släpps upp och trycks tillbaka av fjädern så glappar pedalen lite i sidled när den kommit till ändläget så knäppet uppstår. Jag tog bort fjädern och lyckades återskapa knäppljudet genom trycka ner pedalen med handen och sedan pressa pedalen till översta ändlägen och då kände jag att pedalen glappade lite i sidled. Det verkar som den vita plastbussningen som sitter i pedalen som skall glida på metallaxeln är ite sliten och således glappar, det ser inte ut som den går att byta då axeln verkar vara stukad på bägge sidor men jag kan ha fel. Måste man byta pedalställ??

Jag smörjde som tusan kring axeln/bussningen med WD-40 och fettade in axlarna som fjädern sitter på rikligt med vitt CRC-glidmontagefett och nu verkar det som glappet upphört, får se hur länge det varar.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]