Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av råsundatjuren
Ja..milktrucker,jag vet inte vad du har fått det ifrån att vi som jobbar på auktoriserade verkstäder(Upplands Motor) inte kan automatlådor..
Det har ju med intresse o göra,själv har jag gått kurser på autolådor..Skitsamma! Hade en kund med lådproblem(slag mm)
Jag bytte kontrollsystemet i lådan och lådan blev som ny!! Kunden var skitnöjd..
Användarvisningsbild
av milktrucker
råsundatjuren skrev:Ja..milktrucker,jag vet inte vad du har fått det ifrån att vi som jobbar på auktoriserade verkstäder(Upplands Motor) inte kan automatlådor..
Det har ju med intresse o göra,själv har jag gått kurser på autolådor..Skitsamma! Hade en kund med lådproblem(slag mm)
Jag bytte kontrollsystemet i lådan och lådan blev som ny!! Kunden var skitnöjd..
i de allra flesta fallen kan inte den auktoriserade verkstadspersonalen lokalisera enskilt fel på en automatlåda utan rekomenderar ett helt byte av växellådan. Sen finns det några undantagsfall, som t ex du, som kan lite mer än att läsa felkoder i vida och byta delar.
Det borde finnas något högre kompetens på vissa områden på verkstäderna, vilket det tyvärr inte gör. allt de behöver veta står i vida's guider, de behöver bara läskunnighet. Det är den bilden jag fått av de verkstäder jag besökt.
av bytoken
Makedon skrev:Jag rekommenderade honom att byta växellåds olja, men har inte erfarenhet angående automat. Således alla förslag är välkomna.
Inte bara byta oljan, man ska spola igenom lådan, brukar gå 12 liter olja, ibland mer. 4 liter olja art 1161640
Användarvisningsbild
av milktrucker
bytoken skrev:
Makedon skrev:Jag rekommenderade honom att byta växellåds olja, men har inte erfarenhet angående automat. Således alla förslag är välkomna.
Inte bara byta oljan, man ska spola igenom lådan, brukar gå 12 liter olja, ibland mer. 4 liter olja art 1161640
Spola o spola, oljan kommer inte ut av sig själv som när man byter motorolja, undantaget någon liter.

artikelnummer?
beror väl på vilken olja man köper?

Oljan behöver endast uppfylla JWS 3309, oavsett tillverkare.
Användarvisningsbild
av Ravi
[quote="milktrucker"]

, volvos tekniker är inte så insatta i automatlådor då det inte ingår i deras jobb, konstigt nog.[/quo

Vad får dig att tro det
Användarvisningsbild
av milktrucker
Ravi skrev:
milktrucker skrev:
, volvos tekniker är inte så insatta i automatlådor då det inte ingår i deras jobb, konstigt nog.

Vad får dig att tro det
t ex ett ventilfel som är standard på den 6-stegade lådan och som dessutom är ganska enkelt åtgärdat med ett nytt ventilpaket som byts utanpå lådan. Lådan växlar hårt mellan 3:e o 4:e pga snedsliten ventil.
Det finns åtskilliga tusen bilar med AWTF80-SC som fått det problemet mellan 9-10 och 20 tusen mil.
och hur många nya lådor har inte Volvo och verkstäderna fått sälja?
Det kostar kunden 40 000:- att byta lådan, men bara 8000:- att byta ventilpaketet, som dessutom finns som reservdel i vida.

så säg mig, är det okunskap eller försäljaren som kryper fram hos verkstadspersonalen?
Användarvisningsbild
av Ravi
Nu vet ju inte jag vad du jobbar med ! Men vist lura kunder är ju inte bra ! Och kolla vida kan ju alla göra som har det ! De på Volvo får väl plugga på lite när det gäller automat lådor
Användarvisningsbild
av milktrucker
Ravi skrev:Nu vet ju inte jag vad du jobbar med ! Men vist lura kunder är ju inte bra ! Och kolla vida kan ju alla göra som har det ! De på Volvo får väl plugga på lite när det gäller automat lådor
vad jag jobbar med?
jag tror inte jag kan bli mycket tydligare med det, men jag förstår inte vad mitt jobb har med växellådsbyte eller ej att göra?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Hejsan, det är så att min automatlåda är knas när man kör mellan 45-80km/h så verkar den växla typ hela tiden känns de som. Märker på varvräknarn att den går mellan 100-300 varv när den gör de typ 1500-1800rpm upp o ner. Bilia vill byta lådan (30000+ arbete) nån som känner igen detta fenomen?
citerar ett färsk inlägg idag i en annan tråd på forumet.

Som synes så är det alltid byte av växellåda som gäller hos volvo.
den stora frågan är VARFÖR?

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]

Isofix fram på XC60

Hej, Har funnit lite gamla trådar men blir […]