Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

ingesjo skrev:Runt en (1) timmes jobb om man gör som Lennart beskriver x vad en liten verkstad debiterar / timme Trolgen under 1000 kronor... var bor du ? Kanske någon kunnig medlem här kan hjälpa dig mot en kopp kaffe och gott fikabröd ....
Det låter väldigt trevligt :D Jag bor i norrförort till Sthlm, 10 min från Täby Centrum. Om inte någon som bor i krokarna så ska jag ge mig på ett försök :D
Rådlös skrev:Spridare är det samma som insprutningsmunstycken. Alltså dom ventiler som sprutar in bränslet i motorn. Dom påverkas av elektriska pulser. Det är därför som LennartE beskriver att du skall ta bort den elektriska kontakten från spridarna när du gör kompressionsprovet. Då kommer inget bränsle under komptestet, vilket hade varit synnerligen olämpligt om det inträffade.
Det här är en exempelbild på spridare. Dom sitter i topplocket där insugningsgrenröret är anslutet till topplocket. Den fyrkantiga "grejen" på sidan är den elektriska kontakten där man skall lossa motsvarande anslutning. Som en vanlig stickkontakt, i princip.
Bild

OBS! Detta är en allmän samlingsbild. Den visar ett antal olika spridare. Det är inte säkert att dina ser lika dana ut, men dom är ändå snarlika. Bilden har jag lånat från: http://www.performancetuning.se/spridare3.php
tackar!!
Jag vill minnas det sitter "stickkontakter" både i insuget och under insuget direkt i topplocket, jag borde väl kunna jacka ut alla för säkerhets skull? :D
Ja, du kan säkert ta ur alla bara du kommer ihåg var dom satt. I ett kompressionsprov handlar det bara om att rotera vevaxeln och med det få kolvarna att "pumpa" upp och ner. Det behövs inga funktioner av temp- eller knacksensorer etc. etc. Och inte heller någon bränsletillförsel. Det enda som är viktigt är att motorn få fullt med luft, som LennartE har beskrivit. Alltså Full Gas med pedalen när du kör på startmotorn.
NilsO skrev:Det enklaste, på 940, är att bara ta ur säkring 1. Då sätts både bränslesystemet och tändsystemet ur spel, vilket är precis vad man vill när man gör kompressionsprov.
tumme upp!

Passar på att ställa en till fråga :
Jag drog av en grenrörsbult, bulden som sitter allra längst ut av de 8 bultarna (närmas kylaren) kommer detta påverka komptestet tro på den intilliggande cylindern?

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]