Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Its1more skrev:Jag har provat Four-C i en V70 MY14. Mycket trevlig upplevelse. Det kommer kryssas i när bilbyte sker, trots sina 16.000:-. Med tanke på vad en uppsättning Öhlins ställbara stötdämpare med fjädrar kostar så är det ganska "billigt"./F
Det är som med resten av bilen - tillverkaren tar hem vinsten på eftermarknaden. EN reservdämpare kostade >8000kr/st har jag för mig. Är man en "nybils-bytare", personal-/tjänstebil etc spelar det ju mindre roll, men som begagnatköp eller mångårsägande blir det nog dyrare.

Tråkigt att ingen har kommit med lite mer teknisk detaljerad FourC-beskrivning hittills. Kanske inte är mycket mer än dämpare och elektronik som skiljer?
Det finns två filmer på YouTube som visar lite hur det funkar.

och

Mer än så verkar svårt att hitta.

Det verkar som att det är dämparna och fjädrar som skiljer samt att det finns extra sensorer som sammarbetar med övriga styr- och reglersystem i bilen.

/F
Jag hittade en till som är längre och lite mer informativ. Den tar även upp de sensorer som finns och vad de gör.

/Fredrik
Har rullat runt i snart en vecka med 4C nu och måste säga att skillnaden mot ett standardchassi är större än vad jag förväntade mig. Det är nästan läskigt vad bra den håller emot på yttersidan i svängar och lastväxlingarna är nästan obefintliga (för att vara en suv), även i comfort-läget. Den lite nickiga gången som finns på standardchassit är helt borta samtidigt som den sväljer gupp och gropar tystare och mjukare.
Sedan tror jag advanced-läget knappt kommer användas, ointressant för biltypen. Den går stadigt nog redan i sport.

Har tagit loss hjulen och innerskärmarna för att jämföra vad som sitter där. Förutom skillnaderna på fjäderben och dämpare sitter det en extra givare vid varje hjul. I övrigt ser det väldigt lika ut utifrån vad jag kan avgöra.
Prova det jag skrev tidigare i tråden enom att fälla ut förardörren och gunga bilen med de olika lägena. Enorm skillnad och då är det ändå långsamma fjädringsrörelser.
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]