NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Haha, kul att du nämner bromsar :-) hade nämligen det problemet innan detta. Ena bakbromsen hade legat på så beläggen var slut efter 1000 mil. Men bara ibland såklart. Aldrig när man märkte det som vid däckbyte eller annan service. Fixade ju det och vart supernöjd med förbrukningen som gick ner på 0.61 över 2 tankar men sen började bilen med detta istället.

Vet du hur lång tid bilen måsta ha på sig för att adaptera körsätt mm efter ecm programmering. Har åkte runt 15 mil sen jag var in på volvo med den.

Tack än en gång för svaren. Ska testa att logga med datorn vid hemfärd idag. Ska ut på långfärd på fredag. Elmia tor vilket blir ca 70 mil. Då ska datan med så man kan kolla vad bilen har för sig. Dummar sig ventilen efter helgen lämnar jag igen den och köper ny på nätet.
Adaptering sker ganska fort så 15-20 mil så borde den ha lärt sig. hur är ditt körsätt 0.61 har jag bara upplevt när jag körde 30 mil motorväg i 140 snitthastighet. Min egen ligger på 0.52-0.56 med personbästa 0.45 på en tank, kör jag 50-70-90 vägar så ligger jag aldrig över 0.52 , är det mycket motorväg och stadskörning så kan den krypa upp mor 0.59.
Och var har du för hjul , tum , bredd osv ?
Kör inte som jag stulit bilen men ej heller jätteförsiktigt. Har 19 tummare med 225-35 däck. På vintern 17 med 205-55. Saken är den att denna bil i min ägo alltid dragit minst 0.65 eller mer. Har fört bok på varenda tank sen inköpet i april förra året. Med husvagn på så drog den 1 liter milen. Vikt på vagnen 1300 kg. Brukar ha medelfart på runt 65 när jag nollar datan varje tank. Kommer mellan 60-65 mil på i snitt 42 liter tankat varje gång. Vilket ger nånstans runt 0.64. Men senaste tiden knappt 55 mil på samma.

Så när jag fixade bromsarna och kom ner ännu lägre så var man ju skitnöjd. Sitter kcr box i den med. Men symptomen är lika både med och utan. Styrventilen till turbon har krånglat så den är bytt. Även haft ner turbon och gjort rent den så den går lätt.

Edit: kört ca 6 mil idag och bilen har funkat prima igen. Alla värden fortfarande bra och stabila. Förbrukningen i färddatorn nere på 0.5 i 80 km/h på plan väg :-)
Problemet tillbaka efter en halv tank. Den drar fortfarande 0.85 i snitt efter drygt 30 körda mil. Ingen ökning på oljestickan heller. Finns ingen anledning att åka diesel om den drar som en bensinare. Synd nog eftersom jag gillar den gamla hinken.

Nån som har nån bra idé? Jag har fina värden på partikelfiltret. Nyss bytt bränslefilter. Bilen går som den ska förutom att den rycker och blir orkeslös ibland. Har nu gått igenom 3 st egr ventiler från demonteringen och det blir ingen skillnad. Börjar tro att nått vart fel vid ecm uppdateringen. För den drar lika mkt kall som varm. Så regenereringen tror jag inte på.
Mycket tråkigt att höra detta :/ Nått stämmer inte.

En sak som ofta dyker upp i mina tankar som för mig till våran gamla V70. När den började bli törstigare och smårycka å sådant så vart det fel på Luftmassemätaren. Fick aldrig felkod på denna tyvärr men såg i live datan att något inte riktigt stämde där med open loop etc.
Finns säkert möjlighet att det kan vara den som spökar?
Vet att det inte är samma system etc men kanske prova göra som med V70. Ta loss kontakten och se om problemet blir bättre eller om inget händer alls (förutom felindikation i DIM).
Blir det ingen större skillnad så kan det vara något där?

Nu kanske jag bara är dum i skallen men är inte helt 100 på att V50 har luftmassemätare men någon typ av luftmängdsmätare borde det väl finnas?

Då mycket är bytt men du har kontrollerat efter luft i bränsleledningarna? Just för småryckandet.

Du har kontrollerat alla luft och vakumslangar? Småhål kan ge mycket problem utan att felkoder sätts.

En annan dum fråga kanske men har du vart inne hos en eller fler Biliaverkstäder och pratat med dem om vad dem tror kan vara fel? Det skiljer mycket i kompetens och vilja mellan verkstäderna varav man bör åka å kolla med flera :)
På min 2.0D -06 byttes EGR (den gamla modellen) till den uppdaterade och i samband med detta gjorde meken en kalibrering. Efter bytet sjönk snittförbrukningen och har legat konstant lägre än innan bytet. Kan det vara denna kalibrering som inte är gjord?

Det kan ju vara skit på mätkroppen i LMM, sitter strax innanför luftfiltret. Men, det borde väl vara ett konstant problem isf. Kan ju aldrig skada att försiktigt göra ren den.
Jag har adapterat egr ventilerna efter bytena samt kollat slangar och värden i vida vid färd. Ibland funkar egr:en som den ska och ibland inte. Når den funkar så är förbrukningen nere på normala värden. Då sjunker även luftmängden som passerar luftmassemätaren. Man ser det tydligt i datorn. När egr:en inte öppnar på låglast eller tomgång så syns det genom ökad mängd genom luftmassemätaren.

Timebandit: den vart ju att funka jättebra när jag ordnat bromsarna. Sen var jag in på Volvo med den och gjorde en uppdatering av ecm mm för jag misstänkte att den inte varit in och fått dem eftersom den varit servad privat i många år efter att den gått som firmabil. Misstänker att nåt blev tokigt där. Ska åka förbi volvo och påpeka detta snarast.
Idag på vägen till jobbet (2 mil) så funkade egr styrningen knappt 1 mil. Övervakade i vida. Stannade och lämnade barnen och testade då att dra ur kabeln till luftmassemätaren då bilen var av. Startade den och körde iväg. Den gick superdåligt. Slog av och kopplade i kabeln och startade upp. Då datorn fortfarande va på såg jag direkt att egr styrningen funkade igen för den öppnade och luftmassemätaren släppte genast igenom mindre luft.

Bränsleförbrukningen la sig oxo på under 0.6 direkt.

Har länge misstänkt att det kan vara glapp nånstans men eftersom alla givare ger värden i vida så vet man ju inte vad man ska tro.

Ska testa att köra lite idag nu utan att ta bort felkoden som blev satt eftersom luftmassemätaren uteblev en sväng. Återkommer med mer utvärderingar och funderingar :-)
Kan läsa å skriva mer vid datorn efter jobbet men om man har en uppdaterad egr ventil och alltid när man byter till ny egr så står det i vida att ny mjukvara till den skall laddas in, utöver adapteringen som nollställs.
Något som är kontrollerat och gjort?
Ja, jag böt egr innan besöket på volvo. Så det borde blivit bara nya uppdateringar och programvaror. Och de andra jag provat med är med samma artikelnummer och märkning. Den nya typen av egr. Alla från 08-10 års modell.

Ser fram emot lite brainstorming i eftermiddag då ;-)

Fick tummen ur och bytte säkring på mit[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]