Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrHook
Har nu haft bort drivremmen och konstaterat att lagret till remskivan klappade omkring 3 mm sidled och när man snurrade på remskivan lät det inte något vidare trevligt. Ska till skroten i veckan och köpa en beg. för att ta kopplingen från och få slippa ett haveri förhoppningsvis och oljud...

Skönt att det är kopplingen :D
av mrHook
Då var AC-kompressor koppling och remskiva bytt. Var ganska smidigt när man tog bort servo-pumpen och generatorn. då fick man gott om plats. 4 timmar senare är allt som det egentligen ska. tyst och inga missljud :)
av xxargs
"Snackade med kylfirman som vakumsög, provtryckte och fyllde mitt system efter att jag bytt lagret till magnetkopplingen angående det där med torkfiltret. Enligt dem så var det inga problem så länge man inte lät filtret vara öppet under en längre tid. Om man monterade dit slangarna på filtret så att inte ny fukt kunde tränga in vad det lungt. Bokade tid så de fyllde systemet dagen efter torkfiltret monterades."

om denne säger så så har denne förmodligen inte provar att fuktighetsmäta köldmediet efteråt....

max 15 minuter från att förseglingen på torkfilter bryts till att vakumpumpen kopplas in på systemet och man börja vakumsuga, brukar vara normen.

den 'farligaste' läget är när man just hanterar torkfiltret innan den fått sina rör och slangar inkopplat till resten av systemet och ju mer man sölar, ju mindre finns kvar av filtrets torkkapacitet, vilket en god bit av denna förbrukas om man tex. har monterat in en begagnad kompressor från skroten (oljan i kompressorn är fuktig om den har förvarat utan att man proppat igen rörändarna gastätt med hårdlödning eller hydralisk klämning av rören med kula och säte ...).

Bara som jämförelse - ta din iskalla 33-cl burkdryck en sommardag och omedelbart börja det imma och redan efter en kort stund börja det rinna vattendroppar på ytan - ett torkfilter är 'full redan efter typ 10 sådana droppar som rinner efter sidan på den kalla drycken och ett torkfilter suger fukten ur luften typ 50-100 ggr hårdare än vad den kalla burkytan gör mot luften (man vill ha runt 1% Rh fukt i den gasformiga delen av gasen vid 25 grader C som snurrar i AC:n, och vid 5% Rh så är torkfiltret 'förbrukat' då vattenhalten i köldmediet är uppe vid 50 ppm som är den övre gränsen)
xxargs skrev:"Snackade med kylfirman som vakumsög, provtryckte och fyllde mitt system efter att jag bytt lagret till magnetkopplingen angående det där med torkfiltret. Enligt dem så var det inga problem så länge man inte lät filtret vara öppet under en längre tid. Om man monterade dit slangarna på filtret så att inte ny fukt kunde tränga in vad det lungt. Bokade tid så de fyllde systemet dagen efter torkfiltret monterades."

om denne säger så så har denne förmodligen inte provar att fuktighetsmäta köldmediet efteråt....

max 15 minuter från att förseglingen på torkfilter bryts till att vakumpumpen kopplas in på systemet och man börja vakumsuga, brukar vara normen.

den 'farligaste' läget är när man just hanterar torkfiltret innan den fått sina rör och slangar inkopplat till resten av systemet och ju mer man sölar, ju mindre finns kvar av filtrets torkkapacitet, vilket en god bit av denna förbrukas om man tex. har monterat in en begagnad kompressor från skroten (oljan i kompressorn är fuktig om den har förvarat utan att man proppat igen rörändarna gastätt med hårdlödning eller hydralisk klämning av rören med kula och säte ...).

Bara som jämförelse - ta din iskalla 33-cl burkdryck en sommardag och omedelbart börja det imma och redan efter en kort stund börja det rinna vattendroppar på ytan - ett torkfilter är 'full redan efter typ 10 sådana droppar som rinner efter sidan på den kalla drycken och ett torkfilter suger fukten ur luften typ 50-100 ggr hårdare än vad den kalla burkytan gör mot luften (man vill ha runt 1% Rh fukt i den gasformiga delen av gasen vid 25 grader C som snurrar i AC:n, och vid 5% Rh så är torkfiltret 'förbrukat' då vattenhalten i köldmediet är uppe vid 50 ppm som är den övre gränsen)
super tack för infon, ska jag ta med mig in i framtiden om jag någonsin behöver byta ut AC-kompressor eller av någon anledning torkfiltret :)

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]