Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bylingen
Jag hade också ett skorrande ljud från ena bakdörrens högtalare. Trodde den var spräckt. Plockade isär och provade försiktigt trycka in mebrandet i hötalaren märkte att det tog emot, troligen rostig magnet spole. Drog lite 5.56 i spolen och forsatte " motionera" högtaleren. Efter ett tag gick det lätt. Tänkte att nu har jag väl sabbat hötalaren men till min förvåning funkade den och gör så fortfarande efter 4 år. Var försiktig så du inte får 5.56 på mebranet. Värt ett försök. :)
av snowman
Bylingen skrev:Jag hade också ett skorrande ljud från ena bakdörrens högtalare. Trodde den var spräckt. Plockade isär och provade försiktigt trycka in mebrandet i hötalaren märkte att det tog emot, troligen rostig magnet spole. Drog lite 5.56 i spolen och forsatte " motionera" högtaleren. Efter ett tag gick det lätt. Tänkte att nu har jag väl sabbat hötalaren men till min förvåning funkade den och gör så fortfarande efter 4 år. Var försiktig så du inte får 5.56 på mebranet. Värt ett försök. :)
Aha, ja så kan det såklart vara, ska ta o känna lite på membranet. Tack för tipset!

Jag har varit på skroten o tittat och de flesta bilarna verkar ha samma högtalare som jag men så är det det där med nitarna. Jag får ta med mig en batteridriven borrmaskin och lite borr så ska det nog inte vara några problem att få av. :)
av snowman
Har bestämt mig för att införskaffa ett element för att byta det. Visst kan det vara så att det rostat lite men isåfall lär det ge upp förr eller senare igen.

Jag var på returbilen idag med borrmaskin. 2 Borr gick av innan jag förstod att man inte kunde borra ut nitarna utan man ska bara borra av huvudena. När jag väl fått av högtalaren visar det sig dock att magneten till högtalaren trillat av och det var kanske inte så konstigt med tanke på att bilen var delvis krockad på bakdörren. Det finns en högtalare som var avbruten på andra sidan men även om den varit hel så verkar de vara formade speciellt för den sida de ska sitta på?

Jag försökte hitta annan bil att plocka från och det fick då bli S60 01:or, tyvärr var fästet sprucken på en och par andra hade LILA element? Vet inte om det fungerar? Och sen var där en som hade den dyrare högtalartypen men jag vet inte hur det fungerar att sätta över dessa i v70? misstänker att det blir problem med högtalarna som sitter bak i stolparna och dessutom kanske inte orginal stereon orkar dra dessa högtalare utan slutsteget?

Dessutom gav borrmaskinen upp efter första högtalaren så även om jag hittat en så hade jag inte kunnat plocka av den.

Har tittat på nätet och skrohandlarna verkar ta ca 500-600 kr för elementet men många verkar ha varit ganska hårdhänta när de plockat av dem. Kanske blir till att fixa bättre borr och borrmaskin och sen vänta på att det kommer in rätt bil med rätt element på returbilen.
av snowman
Kan tillägga att vår S60 faktiskt har diskanter i dörrarna så jag förstår faktiskt inte varför det systemet låter så mycket sämre?
av aldrigstanna
Bara gratulera. Har du diskanter så har du High performence, mellanpaketet.. Performence har ju bara den torra pappahögtalaren, utan diskant. Men high performence brukar ju ha pa200 slutsteget, men på en så gammal bil vet man aldrig, det är ju möjligt att någon under vägen har tagit ur slutsteget.

edit: fan blev osäker nu, tror du kan ignorera mitt inlägg. Kanske det bara är premium som har diskanter :roll:
Användarvisningsbild
av flazh
Premium framdörr högtalare har väl 2 i en högtalare som går ut mot dörr sido
facket, diskant eller ej är jag ej hundra på.
Sen finns det ju en diskant lite högre upp, typ lite längre fram än där dörr
handtaget sitter och finns i perfomence, highperformence & premium.
av snowman
Så var det dags att montera nytt(från skroten) element idag men innan jag började fick man såklart kontrollera så att problemet kvarstod. Men det är borta!?!? Förstår inte alls detta, vi var två som hörda att högtalare skorrade ganska mycket, nu fungerar den perfekt igen!? Visserligen skönt att slippa byta men märkligt är det. Det blir till att hålla fast i högtalaren jag plockat hem så får vi se om den behövs eller inte.

Tack för all hjälp!
av snowman
Blir inte klok på detta, idag skorrande högtalaren markant igen!? Om en högtalare är spängd så är det väl permanent? Jag bankade lite på nätet men det hjälpte inte, tänkte om det var något som satt löst kanske. Det skorrar främst vid djup bas, ex vissa radiopratare och det skorrar då ganska mycket, d.v.s det kommer inte mycket rent ljud från högtalaren alls.
Användarvisningsbild
av Vojje
har du provat att lyssna på Nicole Sabouné?
tycker hon låter bra i alla högtalare :-)-)
Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt me[…]

Volvo xc70 2011

Börja med att ladda upp batteriet. Näst[…]

SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]