Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
joel80 skrev:Det är roligare att använda en hel och ren bil.. Det behöver inte gå till överdrift.. men kan man skydda den med enkla medel tycker jag man ska få kunna göra det utan att bli anklagad för att vara sin egen lilla sektledare.
Jag tycker också om hela och rena bilar, men aldrig att mina barn har behövt klä av sig för att få komma in i bilen. Ända kravet jag har på familjen, ni får inte äta i bilen. En bil är ett bruksföremål, det är ingen ny gud eller någon altartavla. Fixar man inte det finns det två alternativ: Köp ingen ny bil eller skaffa inga barn......
Användarvisningsbild
av joel80
Alltså när man sitter i en bakvänd bilstol blir det sjukt mycket skit på sätet om man har skor på barnet, ska dom dessutom klättra upp i stolen själva (som dom ofta vill.. det är kul att klättra) skulle det skita ner något enormt. Även om man har skydd kommer det in så mycket lera och slask på vintern så det skulle bildas små sjöar. Dessutom är det betydligt bekvämare för henne att sitta utan skor/stövlar när vi åker någonstans.
När hon börjar sitta framvänd får hon själv bestämma om hon vill ha skorna på sig.. då skaffar jag bara ett skydd för stolsryggen, och kanske lite sån där tejp som bjornw pratar om. :)
Användarvisningsbild
av Sierra94
Själv kör jag med större plastsäckar underst och ett par gamla handukar över dessa som enkelt kan tvättas om de blir för skitiga. Plasten under förhindrar fukten att tränga igenom ner till sätet.

Alla stolsskydd som säljs för just dessa åndamål verkar vara anpassade för att sitta på en framstol med mycket små mått. De räcker inte till för att skydda hela stolen. Kanten blir oftast helt bar. Och som sagt, barn gillar att klättra och kliva på det mesta ;-)
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ja, 3m filmen är riktigt bra. Använder den själv på mina bilar på olika ställen. Skyddar jättebra mot stensprut och slitage.
av newbie1111
Har man skinnklädsel är det bara torka rent hur skitigt det än är, en av de otroliga fördelarna med skinn.
Jag har svart skinnklädsel och en mörk bil, kan säga att den ser ut för jävlig ut inuti emellanåt då skitig hund är med i den och bilen går varje dag på grusvägar och i skogen, och en sambo som inte direkt tänker på skitiga fötter mm (förutom i sin egen bil:)).. Ser som ny ut efter en bra tvättning som jag gör själv invändigt, tar ca 1 h om man gör det en gång i veckan. Plast känns inte roligt att att ha bilen, men kanske är en smaksak.
av newbie1111
newbie1111 skrev:Har man skinnklädsel är det bara torka rent hur skitigt det än är, en av de otroliga fördelarna med skinn.
Jag har svart skinnklädsel och en mörk bil, kan säga att den ser ut för jävlig ut inuti emellanåt då skitig hund är med i den och bilen går varje dag på grusvägar och i skogen, och en sambo som inte direkt tänker på skitiga fötter mm (förutom i sin egen bil:)).. Ser som ny ut efter en bra tvättning som jag gör själv invändigt, tar ca 1 h om man gör det en gång i veckan. Plast känns inte roligt att att ha bilen, men kanske är en smaksak.
Impregnerar dock och köper bra rengöringsmedel.
av orrbygrabb
Jag har själv funderat på att lacka med plasti dip, då kan man få samma färg och bara att slita av när den börjar bli dålig och sedan lägga på nytt.
Användarvisningsbild
av joel80
Plastidip på instegen borde funka bra.. men man bör nog ta bort dem innan man sprayar. :) Jobbigt om man inte lyckats täcka allt runtomkring annars...
Användarvisningsbild
av Spid3r
Tackar för alla tips.
Håller även med er som tycker att bilen skall användas men vill gärna hålla bilen ren.
Bilen är lite av snikversion :), standard solar med Volvo tech-material i svart färg, hoppas att den är lätt att hålla efter.

Jag har två grabbar, när jag hämtar de från dagis är deras kläder och skor fulla av sand (och inte att tala om vinter halvåret), så det vore bra att skydda baksäte och socklar (både plast och plåt delen).
Det där med 3M tejp kanske är nåt att fundera på...sedan skulle vilja hitta något liknande denna (jäkligt elegant, men 2200 spänn är för mycket):
http://shop.bildeve.se/baksatesskydd-p-448-c-525.aspx

Bild
Senast redigerad av 1 Spid3r, redigerad totalt 0 gånger.
Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Är lite grön när det kommer till de[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]