Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
#851382
Rumpnisse skrev:Men, en sak jag undrar är om fläktsystemet... När blev det standard med ACC/ECC ?
Eftersom du tydligen har ECC på kravlistan så är det ju viktigt att den fungerar också. Kolla noga på bilderna på blocket! Om temperaturvreden står rakt nedåt, dvs inställda på full kyla, så är kylan med största sannolikhet trasig. Gör man så i en bil där kylan funkar får man ha päls på sig. Detta knep funkar av förklarliga skäl bäst på sommaren. :) Men om allt funkar så är det bäst temp i bilen när vreden står kring klockan 9, cirka 22-23 grader. Volvos ECC-automatik funkar bra och det är sällan man behöver gå in och ställa in saker själv.

Om dom orange märklamporna på AC och REC blinkar när du startar bilen finns det felkoder lagrade i ECCn. Det kan t.ex. vara en kärvande spjällmotor. Men för att kunna kolla VAD det är för felkod behövs det utrustning.

Jag har för mig att man började erbjuda ECC ett år eller så efter att 850 introducerades. Standard blev det aldrig, men det blev definitivt vanligare och vanligare med åren. Det är väldigt ovanligt med S/V70 utan ECC.

Såhär ser panelen ut om du har ECC:
Bild


Och här är en snikbil som inte har AC över huvud taget, och inget annat heller för den delen. Sunkig stereo osv. Det finns även med manuell AC, då är det en knapp där istället för en blindplugg.
Bild
Senast redigerad av 2 Perc, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av bem
#851404
Jag hade en V70 1998:a (tillverkad dec 1997) som jag köpte ny då. Den funka väldigt bra, inte en rostfläck och motorn spann och lät så där skönt som 850 och denna efterföljare hade. Jag hade ECC in min. Jag hade 144 hk bensinare som gav den hygglig skjuts. Hade inga problem med den under den tiden jag hade den (körde ca 14000 mil med den). Mycket sköna säten och sätesvärme i baksätet var det också (kommer inte ihåg om det var standard eller tillval).
Hade dragkrok på den och den får dra 1530 kg på B körkort.
Vet att bilen sen gick i stan med nya ägare tills för nåt år sen då den förmodligen såldes till nån utanför orten, så jag vet den var i drift åtminstone 15 år. Bruka kika lite på den de gånger jag så den och den såg fräsch ut även efter ca 15 år.
Blev lite nyfiken och kollade på den på Transportstyrelsens sida "Sök uppgifter om annat fordon" och den är i trafik än och har nu gått 32000 mil.
Efter den blev det en V70 igen för mig, en ny 2001:a. Åker V70 fortfarande fast nu en MY14 D3 diesel.

/Bo
av Rumpnisse
#851572
En liten tillbehörs fråga.
På nyaste v70s så finns inbyggd rullgardin för täcka bakom baksätet, ni vet...
Gissar på att första v70 har sånt också fast det var mer något man fick skaffa själv?

Sen angående säten så läste jag att tyg/plysh sätena var benägna att bli mer nedsuttna?
Dom bilder jag sett på skinn/mocka ser alltid sönderslitna ut. Sen halvskinn är ju sådär lagom trist.
Helskinn säger folk är en plåga på sommaren...
Jag söker skinn, för lura mig själv att ha köpt något finare projekt.
Men gillar plysch för det är så mjukt och skönt. Är det verkligen olika skumgummin och sånt i dom olika valen? Inte kan väl dessa vara mer nedsuttna än andra?
Användarvisningsbild
av bem
#851581
Hej,
På 855 och V70 fram till V70N är det ett skyddsnät inbyggt i ryggstödets baksida som man kan dra upp dels när baksätet är uppfällt dels när baksätet är nedfällt (se bild på det senare fallet nedan). Detta följer med bilen (i alla fall min V70 SE 1998 jag hade). Som tillbehör finns skyddsgaller i stål om man hellre vill ha det, se bilden.
Jag hade halvläder i min dvs huvuddelen var tyg (mycket slittåligt, ej plysch, det var nåt annat tygmaterial) och kanterna var skinn. Skinnkanten kan man nog slita hål på speciellt på förarsidan där det blir många in/urklivningar men tyget är nog nästan outslitbart.
Exempel på diverse tillbehör V70 1998:
http://accessories.volvocars.com/Access ... .D/Details

/Bo

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Rumpnisse
#851583
Fast jag tänkte mer på den horisontellt liggande rullgardinen. Troligen för dölja matkassarna eller för minska bullret i kupén.

Kollar nu den katalog du tipsade om och ser att det heter insynsskydd.
- Gissar på att denna inte medföljder från fabrik som standard utan något folk köpte på egenhand?
Användarvisningsbild
av Perc
#851587
Det satt nog insynsskydd i de flesta 855/V70 när dom rullade ut ur fabriken, skulle jag tro. Det hör ju till i en kombibil.

Att det finns bilar utan denna detalj kan ju bero på att dom gått sönder, inte ovanligt på en bil som är upp till 20 år gammal. Kvalitén är inte den bästa heller. Rullgardinsfjädern inuti sitter fast i spröd plast, och den gick av med en smäll för mig. Går inte att laga, och dom är svåra att få tag i begagnade pga den orsaken. Särskilt om man som jag hade lite ovanlig inredningsfärg.

I vilket fall som helst är det inget man "skaffar själv" på det viset utan det är ett originaltillbehör. Precis som på V70N.
Användarvisningsbild
av bem
#851592
Ja, insynskydd kallas det. Det hade jag till min V70 SE 1998 men jag använde det nästan aldrig så det blev jag plocka ur det. Kommer ej ihåg om det ingick som standard eller om det låg i nåt utrustningspaket men kan man få tag i en svensk broschyr för den årsmodell du skulle bli intresserad av står det i den vad som är standardutrustning och vad som ingår i olika paket osv.
/Bo
Användarvisningsbild
av Perc
#851595
Och jo, helskinnsinredning är kallt på vintern och ger röv/ryggsvett på sommaren. Jag hade en mörkblå 855:a med svart helskinn för många år sen och det var som att sätta sig i en utegrill när den hade stått i solen några minuter. Efter det hade jag en ljusblåmetallic V70 med beige helskinnsinredning. Samma bil men "svalare" färger. Den var betydligt svalare sommartid.
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!