Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sskalman
päpplet skrev:Har du fått kamremmen rätt igen är väl en bra sak att börja att kolla.

Eftersom du har problem med en rusande tomgång kan jag bara relatera det till att den drar stora mängder tjuvluft någonstans. Kolla alla vacuumslangar och liknande så allting sitter på plats. Jag hade samma problem på min isbil när gummibälgen hade halkat loss.

Har den gått bra någon gång under din ägo eller är det någon klåpare som varit där och skruvat tidigare? Vanligt att folk spänner gasvajern för att få upp tomgången på dessa när det börjar läcka och gå dåligt. Gasvajern ska vara slak i tomgångsläge och får inte spänna på gasrullen.
Jodå, kamremmen sitter som den ska och jag har även mer eller mindre dränkt motorn i startgas för att hitta lekage.
Bilen har jag bara ägt nån vecka så vad som har vart klåpat med tidigare kan vara oändigt men dock så hade jag lyckats få helt acceptabel gång på den innan vevaxeldrevet for.

Men det är nu efter jag haft isär och bytt ventilfjädern och så ja inte riktigt får den att gå. När jag vrider igång den så rusar den till tvärt för att sedan dö, om jag håller gas så visst är ja så hålla den vid liv men dock med en sporadisk gång.
Användarvisningsbild
av päpplet
Kan det vara tillsatsluftsliden som hängt sig som orsakar att den rusar? Jag har även varit med om på en 16V att gasspjället varit löst på spjällaxeln och orsakat gashäng.

I vilket fall så är K-jetronic så simpelt uppbyggt att det finns inte så mycket som kan krångla. Motorn får helt enkelt på tok för mycket luft och det är bara gasspjället, tillsatsluftsliden eller tjuvluft som kan orsaka det.
av sskalman
Efter många om och men så har jag konstaterat att den måste ta in vid 4e spridaren. Den gjorde inte de innan demonteringen av topplocket dock :(
Så Ja tänkte ja skulle provköra, Den gick bra ettan o tvåan men när ja kom till 3 tusen varv på trean blev den bara orkeslös och sackade ner.
Nu är jag less :(
av sskalman
Jag antar att mitt tomgångs bekymmer har att göra med luft i alla fall men hur kommer det sig att bilen går helt ok när man varvar utan växel och drar hyfsat ettan tvåan men dör av och sackar ihop innan man hunnit slita i 4an?

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]