Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
nicwei01 skrev:Ja det är ett stort projekt och på sikt. Vad det gäller ABS/BCM så tänkte jag behålla Volvo orginal, för att behålla ABS. Sedan har jag som avsikt att montera GM's främre hjulgivare parallellt med Volvos egna. Detta för att få antispinnsystem att fungera mot GM's motorstyrning. Jag tänkte att jag skulle prova med att bryta batterispänning att avlägsna Volvo ECM för att sedan ansluta batteri och vrida på nyckeln för att testa ljus, fönsterhissar, centrallås ETC. Ser du några risker med detta test?
Okej, nej denna test kan du utföra i lugn och ro. CEM kommer att låta allt fungera precis som normalt. Däremot kommer CEM inte låta något relä som hör till startmotorn aktiveras, är lite osäker där men CEM styr någon del av uppstarten (kanske bränslepump?) och ECM styr givetvis spridare osv.

Slutsats, det kommer att gå bra i din test men felkoder genereras i massor förstås :) Tänk också på att CAN loopas igenom enheterna så du måste eventuellt bygla över ledningarna i kontaktstycket till ECM. Annars kommer troligen hela HS-CAN nätet att gå ner.
av ThunderAce
Vad är det för PIN-kod ni pratar om och vad är det för nåt som man vill/kan ändra i Carconfig.

Vilket mål vill man uppnå med det?

Är det nåt bra eller bara coolt så kan ni räkna med att jag också vill försöka mig på detta.
Måste bara vet mer om vad det är man kan göra i Carconfig
Användarvisningsbild
av johnnype
ThunderAce skrev:Vad är det för PIN-kod ni pratar om och vad är det för nåt som man vill/kan ändra i Carconfig.

Vilket mål vill man uppnå med det?

Är det nåt bra eller bara coolt så kan ni räkna med att jag också vill försöka mig på detta.
Måste bara vet mer om vad det är man kan göra i Carconfig
Det är kortfattat en lista med funktioner som ska vara aktiverade i din bil, det täcker det mesta så som typ av stereo till ABS och vilka positioner som har Airbag etc etc. Man kan alltså i praktiken byta en ABS-bil till DSTC-bil genom att byte lämplig hårdvara och sedan ändra CarConfig därefter.

Jag kan redan göra detta själv och plocka ut PIN-kod, mätarställningar, start och fjärrnycklar, MOST-security tramset m.m. i våra kära bilar.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]