Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henka1
Har en S80 T6-99. Rullat 24 000mil.
Automat bytt av tidigare ägare mot en beg.

Haft denna bil i 2 år och är väldigt nöjd. Enbart bytt slitdelar som spindelleder, motorfäste samt några stag.

Tycker att man får extremt mkt bil för pengarna. Jag köpte denna för 20 000 kr för två år sedan. Först hade jag aldrig kunnat tänka mig att köpa
en T6:a efter allt man läser på nätet men av en slump tittade jag på bilen.

Mitt resonemang är att skulle det värsta inträffa att låda/motor rasar så är det ingen större förlust.

Sälja bilen för kanske 5000 kr. Då har jag loosat 15 000 på 2 år räknat i inköp.

Vid långkörning snittar jag 0,82-0,85. Enbart stadskörning 1,3.

Förstår inte varför folk är så rädda. Dessa bilar kostar knappt några kronor i inköp. Dvs ingen större förlust om något händer.
Se bara till att hitta en fräscht ex.
av Schmoyoho
Gelis skrev:Om man kör lite vettigt så håller lådan. [...]
Har bilen rullat 26000 utan problem så funkar det nog om du är snäll mot lådan. men visst kan lådan rasa, kan hända vilken bil som helst
Vettigt på vilket sätt menar du? Typ att inte köra kickdown i onödan eller är det någon särskild körstil man ska undvika?
henka1 skrev:Automat bytt av tidigare ägare mot en beg.
Bytt pga ras eller i förebyggande syfte av någon anledning? Tänkte för att jag har för mig att lådorna också uppdaterades till bättre sådana, eller?
av Gelis
Hur många av sålda tidiga t6:or har lådan rasat på? 100 % skulle inte tro det Det är det som är så missvisande när man läser på forum man ser bara dom som råkat illa ut. Visst lådan är ett svag länk. men för den skull behöver man inte skriva att akta dig för den bilen, etc etc. för trots allt så får man mycket bil för pengarna.
av Gelis
regeeN skrev:
Gelis skrev:Om man kör lite vettigt så håller lådan. [...]
Har bilen rullat 26000 utan problem så funkar det nog om du är snäll mot lådan. men visst kan lådan rasa, kan hända vilken bil som helst
Vettigt på vilket sätt menar du? Typ att inte köra kickdown i onödan eller är det någon särskild körstil man ska undvika?
Vad jag menar är att man behöver ju inte ge pelle i botten från stillastående, dvs fullgas acc. från stllastående. Kickdown är i min värld ingen fara vid tex omkörningar.
När bilen är i rullning så blir inte belastningen på lådan lika stor som från stillastående med fullt effekt uttag.
av Thomas J
Det finns kvitto på att lådan är spolad ett flertal gånger på volvo verkstad, och den är röd och fin luktar inte illa.
Ska tänka lite på bytet, men man får mkt bil för pengarna.. samma som med Saab :D
Men som någon sa att en S80 2,4T går lika bra som en Aero har har nog inte kört en Saab aero, dom kan jämföras med S/V70 R.
Trimma är inte aktuellt för min del då motor börjar bli sliten och skicket på bilen motiverar inte priset för en renovering därav byte mot Volvon
av Schmoyoho
Okej. Förutom rasrisk, hur ser det ut med framvagnsdetaljer som många tjatar om går åt snabbt på de tidiga T6:orna? Har du någon uppfattning om det är någon betydande skillnad där mot för någon annan Volvo av årsmodeller motsvarande problem-T6:orna eller har det också mycket mer körstil att göra? Har hört 850 med T5:or och R-modeller led av samma problem med framvagnsdetaljer.

Edit: Jag vet att det är en fråga som ställts många gånger i många trådar på många olika forum. Men jag frågar gärna i den här tråden eftersom du och henka1 verkar vara av annan uppfattning än i princip alla andra som unisont menar det är ett dåligt köp på alla sätt.

edit igen: Du, eller någon annan för den delen, råkar inte veta om det är någon betydande skillnad att köpa en My99 mot för t.ex en -01 eller -02:a? Om vi säger båda har körts likadant och är i likadana skick, är det ett värt prisskillnaden årsmodeller emellan för driftsäkerhet, eller lider även "nyare" T6:or av samma problem?
av Gelis
99-02 hände väl inte så mycket på dessa modeller. -99 var ju första modellen så barnsjukdomar fanns det helt klart. Dessa byggdes/åtgärdades bort vartefter, så en 02:a har kanske bättre förutsättningar. bla så har den bosch spjället istället för MM skiten.
Men dom flesta -99:or har nog blivit åtgärdade under årens lopp.
Ang framvagn, jag har inte bytt något i framvagnen, men jag vet att föregående ägare har bytt ett hjullager och en spindelled.
Bilen är ju lite tyngre så det sliter lite mer, men som jag sagt tidigare den inbjuder till blyfot och då sliter det helt klart mer än tex en standard S80
av Lövet
Tråd upprensad från dumheter

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&aum[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]

Tröskelbelysning XC60

Jag har fixat på min. Du sätter ett 100[…]