- sön 09 mar 2014, 19:49
Felet på min ABS (ett av dom) var att den ena av kablarna hade ärgat av precis vid kontaktstycket vid givaren på bakaxeln. Hastighetsmätaren fungerade, men inte ABS-en och alla (på detta eminenta forum) som svarade på mina frågor sade att fungerar hastighetsmätaren så fungerar givaren även för ABS-en. Men icke, så tro inte på allt som skrivs även om det verkar Ok :-O) . För det allra mesta är det riktiga svar, trots allt.
:lol: Det sitter det en "omvandlingsenhet" vid hastighetsmätaren som ger signalen till styrenheten för ABS-en och till hastighetsmätaren. Och för att hastighetsmätaren behövs tydligen bara den (på min bil) grön/vita kabeln men för ABS-en behövs båda (en brun också). Det är en typ "induktiv givare" (magnetisk) som "räknar" pulser och dom ska ju stämma på alla 3 mätpunkterna. Det "bildas" en låg (mV) växelspänning men den "används" inte, mer än att man kan mäta den vid felsökning. Det sista är något som jag "tror", men jag har inte sett eller kunnat läsa mig till att den spänningen används utan det är bara pulserna. Hoppas nu bara att det "stämmer" med alu. kåpan.
Har inte provat detta, men det ska gå och mäta genom oljepåfyllningen med bladmått avståndet mellan givaren och kuggkransen. Ska vara c:a 0,6mm. Det är inte samma givare på plåt och alu. kåpa.
Mvh
Lennart
:lol: Det sitter det en "omvandlingsenhet" vid hastighetsmätaren som ger signalen till styrenheten för ABS-en och till hastighetsmätaren. Och för att hastighetsmätaren behövs tydligen bara den (på min bil) grön/vita kabeln men för ABS-en behövs båda (en brun också). Det är en typ "induktiv givare" (magnetisk) som "räknar" pulser och dom ska ju stämma på alla 3 mätpunkterna. Det "bildas" en låg (mV) växelspänning men den "används" inte, mer än att man kan mäta den vid felsökning. Det sista är något som jag "tror", men jag har inte sett eller kunnat läsa mig till att den spänningen används utan det är bara pulserna. Hoppas nu bara att det "stämmer" med alu. kåpan. Har inte provat detta, men det ska gå och mäta genom oljepåfyllningen med bladmått avståndet mellan givaren och kuggkransen. Ska vara c:a 0,6mm. Det är inte samma givare på plåt och alu. kåpa.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
- By Wakki