Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
lennarte skrev:Kollade på http://www.volvotips.com/ i reservdelskatalogen. Det sitter ett stift/brytpinne i fördelaraxeln som håller fast ett fäste som passar i kamaxeln (detta var på en 8V motor). Så visst kan rotorn stå still fast kamremmen är hel om det är samma på 16V, men det är nog inget vanligt fel. Kanske om man inte "får dit" locket riktigt, och om rotorn "tar i" så "går" pinnen i stället för något annat. Det var inte det allra lättaste ätt få locket rätt när jag byte på min 16V motor.
Angående om tändningen står fel, Alla B234 motorer (alltså även -88A) har LH2,4 styrsystem och icke justerbart tändläge.

Mvh
Lennart
rid54 skrev:"Omöjligt" är ett ord jag inte längre vågar använda. Nåt kan ha gått av, även om man inte tror det är rimligt. Jag vet inte hur fördelaren drivs på din motor (direkt från en kamaxel eller med en vinkelväxel från vevaxeln) men på nåt sätt finns det säkert någon sorts ihopkoppling av fördelaraxeln och dess drivning, nåt trasigt där? Bara som ett bisarrt exempel, som kanske inte alls passar in, så kan jag nämna en motor där oljepumpen blev blockerad och då gick en brytpinne i drevet på dess drivaxel varvid pumpen stannade (och även fördelaren, som satt på samma axel). Tog ett tag att klura ut det...
Verkar vara drev i kombination med någon mellanaxel om jag "googlat" rätt. Återstår att se om den snurrar.
Locket borde jag ju fått rätt någon av gångerna jag haft dit det i alla fall hoppas jag ju, annars skäms jag :lol: .

Men jag undrar lite över de där "skjutspåren" eller vad man ska kalla det? Ser precis ut som att de tillåter att man vrider fördelaren även fast jag vet att det inte ska gå. http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19103697 (verkar se ut så på alla, aldrig haft loss hela så jag vet inte)
av jaka
Hej!
"Skjutspåren" finns där för att man ska kunna ställa tändningen! -Vad är det för konstigt med det!?
På 230F motorn ska tändningen stå på ca 12 grader före övre dödpunkt.
Du ställer tändningen med stroboskoplampa riktad ner mot märket på vevaxelskivan samtidigt som du vrider på fördelaplattan.
Användarvisningsbild
av Vix
jaka skrev:Hej!
"Skjutspåren" finns där för att man ska kunna ställa tändningen! -Vad är det för konstigt med det!?
På 230F motorn ska tändningen stå på ca 12 grader före övre dödpunkt.
Du ställer tändningen med stroboskoplampa riktad ner mot märket på vevaxelskivan samtidigt som du vrider på fördelaplattan.
Ok, fast trodde inte det gick att göra på de bakmonterade fördelarna så då har jag totalt missuppfattat det hela och det var inte så konstigt. Behövde bäkräftelse på det. Tack.

Verkar dock inte funka på lh 2.4 enligt andra trådar
av Rådlös
Jag håller med LennartE. Det är styrdatorn som ställer tändningen elektroniskt. Det gör den på dom signaler den får från vevaxelgivaren. Den talar ju om för styrdatorn hur svänghjulet befinner sig på varvet, 360°. Detta går ju med blixtens hastighet, så det blir rätt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vix skrev: Verkar vara drev i kombination med någon mellanaxel om jag "googlat" rätt. Återstår att se om den snurrar.
Inte på 740 modellen, och absolut inte på 16V motorn. Där drivs den direkt av kamaxeln. På 240 modellerna (på grund av platsbrist) och kanske på tidiga 740 med förgasare. då sitter den framtill på motorn vänstra sida och driver oljepumpen också.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Vix skrev:Så summa summarum, jag ska inte pilla på den helst?
Det enda du kan göra är att byta lock och rotor, det är det enda där finns. Det jag menade med att "känna på rotorn" är att går det att vrida på den? Gör den det är det något som är fel. Den ska möjligtvis "glappa" ytterst lite när du vrider fram och tillbaka. Den passar nämligen bara på ett ställe och har du inte "fått i den" på rätt ställe kan den hamna var som helst och gnistan kanske inte orkar hoppa så långt. Definitivt kan det ju hoppa till fel cylinder. Oftast får man inte på locket ordentligt om rotorn kommit fel, men jag har varit med om att rotorn "dragit sönder" locket när det varit monterat fel

Mvh
Lennart
av jaka
Hej!
Tror inte locket går att få på om rotorn är felmonterad! Att rotorn skulle sitta fel är nästan helt uteslutet, den har ju en sån markant fäste att den helt enkelt inte kan hamna fel.
Däremot kan hallgivaraxeln som driver rotorn vara av, men även det låter längsökt. Enklast kollar man att rotorn verkligen roterar genom att vrida runt motorn för hand...bara att ta tag i fläktremmen och dra runt motorn...då märker man ju om rotorn rör sig.
Användarvisningsbild
av Vix
Rotorn rör sig och axeln sitter. var sitter jordflätorna? Hittar bara den från ventilkåpa till torped.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]