Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svedan
Fördelen med "originalservice" är assistansförsäkringen (om du nu har sådan?). Annars klarar sig bilen utmärkt med 3000 milaservice, om det så är var 24 månad anser jag.
Tips, lägg in bilmodell, motortyp etc under din profil så får du snabbare hjälp.
Användarvisningsbild
av hollan
Din 08 är 6 år nu så du får ju billigare service typ 2495 i mina trakter och då ingår assistans och mjukvarorna knappt lönt och serva själv
Användarvisningsbild
av MartinS
För dom 2495 får man i princip bara ett oljebyte. Det kan man köpa delar till själv för 6-800kr. Vill man ha assistans så kan man köpa det hos Falk, det kostar en femhundring för ett år, och då är det bättre villkor på den än volvoassistansen. Så man sparar ju iallafall 1200kr eller så på att serva själv, också vet man ju att det blir ordentligt gjort, det om något är ju värt en slant. Är det andra servicepunkter som också måste göras så sparar man ännu mer.

Mjukvaror behövs knappast uppgraderas på en så gammal bil så det är inte värt något anser jag.
Användarvisningsbild
av joel80
Finns assistansgörsäkring för under en krona per dag som dom själva gör reklam för. SBM har en som har rätt bra villkor, den har jsg haft tidigare då jag inte haft volvo. Dock inte behövt utnyttja den..
Användarvisningsbild
av MartinS
Solid har en försäkring för liknande pengar, men den har sämre villkor än Falk.
av valln
Nog är det ganska litet mervärde i ex. Falk-försäkringen jämfört med delkasko (räddning) som ingår halvförsäkringen.
Däremot tror jag på tilläggsförsäkring hyrbil eller liknande namn. Om man inte har en andrabil som man klarar sig med.
Användarvisningsbild
av hollan
I en normal bildelsaffär så kostar rätt olja 200:- L =1200:- + filter a 200= 1400+ assistans för då 500 som ni skrev alltså 1900 för medelsvensson
Jag vet ju många som inte hade skitat ner sej för o spara 600:- om året och ev få mindre för bilen för att den saknar stämplar i boken
Och jo man får fortfarande mjukvaror på en V70II
Användarvisningsbild
av joel80
Som att du får olja som du kan köpa 200kr/l på verkstan!! (Även om dom tar bra betalt för oljor och sånt lär det ju inte vara av den kvalitén.) Och assistans kan man räkna 350kr på..
Jag skulle inte heller göra det själv om jag än så kunde om servicekostnaden är 2500kr.. men ditt räkneexempel känns inte rättvist..
Användarvisningsbild
av hollan
Vad menar du joel? Att dom slår på biltema olja på volvo åf?
På alla volvo åf får du märkes olja och volvo har krav på castroil!
Ska du som jag skrev ha samma grejjor till servicen som du får av volvo åf så kostar oljan
219/l på mekonomen och filter med plugga packning 165:-
Alltså 219x6=1314:- + 165 = 1479 + bärgning för 500 alltså blev det dyrare än jag skrev innan 1979:- i material och då missar du mjukvara och stämpel och får slita

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]