Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Lucif3r skrev:Eller så kan man sänka ner bilen med en pallbock under länkarmen, så blir det lite lättare att komma åt ;)
Det du då gör är att du i princip lyfter bilen på länkarmen och bilens vikt vilar på den nya spindelleden, det skulle jag aldrig få för mig att göra. Sist spände jag fast bromsskivan mot navet med hjulbultarna och lyfte på den inre kanten av bromsskivan. Då får du belastningen på samma ställe som när den står på hjulen.
av *pettson*
js1 skrev:
Lucif3r skrev:Eller så kan man sänka ner bilen med en pallbock under länkarmen, så blir det lite lättare att komma åt ;)
Det du då gör är att du i princip lyfter bilen på länkarmen och bilens vikt vilar på den nya spindelleden, det skulle jag aldrig få för mig att göra. Sist spände jag fast bromsskivan mot navet med hjulbultarna och lyfte på den inre kanten av bromsskivan. Då får du belastningen på samma ställe som när den står på hjulen.
Nu vet jag inte vad oron är? Du kan med gott samvete lyfta i länkarmen. Den får utstå många många ggr mera kraft varje gång du vill svänga eller när du kör i ett gupp.
Men visst vill man lyfta mot skivan så kan man göra det med..
Användarvisningsbild
av js1
Du har säkert helt rätt men för mig känns det fel. Länkarmens/spindelledens uppgift är inte att bära upp bilens vikt utan hålla kvar fjäderbenet i horisontalplanet (sidled/framåt bakåt)
När man kör i ett gupp är den största kraften riktad vertikalt och tas upp av fjäderbenet, länkarmen "följer bara med". När man svänger eller gasar och framför allt bromsar blir det en stor belastning på spindelleden men det är i horisantalled, inte vertikalt, därav min tanke/oro på att spindelleden inte är konstruerad för vertikala krafter men jag kanske tänker fel där? Jag tar mig gärna det extra arbetet för det känns bäst för mitt samvete.
av Adamp
När jag nu ska spänna inner bultarna hur jag det lättast/smartast? Det jag mest oroar mig för är att stabilisator stången tar en del stryk när man lyfter ena länkarmen. Man kan ju också vrida ratten max till ett håll spänna bultarna på de sidan man kommer åt, vrida ratten åt andra sidan och sen spänna dom. Eller fresten den tar ju styck bara när man svänger och kör ju :lol:

Detta är sista inlägget, har jag mer frågor/funderingar öppnar jag en ny tråd.
av *pettson*
js1 skrev:Du har säkert helt rätt men för mig känns det fel. Länkarmens/spindelledens uppgift är inte att bära upp bilens vikt utan hålla kvar fjäderbenet i horisontalplanet (sidled/framåt bakåt)
När man kör i ett gupp är den största kraften riktad vertikalt och tas upp av fjäderbenet, länkarmen "följer bara med". När man svänger eller gasar och framför allt bromsar blir det en stor belastning på spindelleden men det är i horisantalled, inte vertikalt, därav min tanke/oro på att spindelleden inte är konstruerad för vertikala krafter men jag kanske tänker fel där? Jag tar mig gärna det extra arbetet för det känns bäst för mitt samvete.
Bara så du vet så lyfts din bil där varenda gång den servas och hjulen behöver lämna körbanan för t.ex bromsjobb osv (om man har körbanelyft).
Det händer absolut ingenting nu, eller sen.
Användarvisningsbild
av js1
Vilken tur att jag aldrig lämnat in den då utan gjort allting själv :D

Jag ifrågasätter inte dig på något sätt utan hyser stor respekt för din kunskap och erfarenhet om 850:n men det är alltid intressant att diskutera. Om man läser i Haynes står det uttryckligen att man ska lyfta i hjälpramen eller på bottenplattans förstärkningar och att man inte får lyfta i någon del som hör till styrning och fjädring. Det kan kanske vara generella råd för många bilar med annan framvagn kanske inte tål att lyftas i länkarmen även om nu 850 gör det.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag tänker likadant, känns inget bra att sätta bilens vikt på spindelleden. När,man kör tar den ju krafter sidledes, i höjdled på sin höjd trögheten i bärarmens bussningar.
Men nu kommer det nog kännas lite friare nästa gång jag ger mig på framvagnen!
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]