Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Behövs även denna 40A säkring till 7pol drag?
Ser inte denna säkring i monteringsanvisningen för 7 pol men i 13pol finns den med.
Jag likt många andra har monterat ett begagnat drag med tillhörande el och TRM. Fick köpa den förlängningssladden extra för att montera den under aluminiumprofilen till vänster. Det känns inte som att TRMen har någon kontakt med CEMen. Eller är det bara en mjukvara som behövs för att den ska komma igång? Har bokat tid till nästa vecka för SW.
40 A säkringen måste sitta där för att TRM ska vakna överhuvudtaget. Däremot måste inte 15 A säkringen sitta i.
Idag sätter ingen vettig människa på ett 7-poligt drag. Sätt dit 13-poligt och byt på dina släp också eller använd adapter om du lånar/hyr något med gamla modellens stickpropp.
apersson850 skrev: ons 17 apr 2024, 21:04 40 A säkringen måste sitta där för att TRM ska vakna överhuvudtaget. Däremot måste inte 15 A säkringen sitta i.
Idag sätter ingen vettig människa på ett 7-poligt drag. Sätt dit 13-poligt och byt på dina släp också eller använd adapter om du lånar/hyr något med gamla modellens stickpropp.
Har detta problemet nu att jag ej får någon lampa på släpet att lysa på min nyköpta v70 2010 såg då att de ej satt en säkring i 15a uttaget och bara ett stift så har försökt hitta vad jag ska dra för kabel till andra stiftet Så jag kan sätta i säkring. Men då menar du att de ej behövs en säkring där utan 40 a säkringen räcker? Då är de nått annat som är fel alltså
Som det såg ut i min XC70 2012 var 15 A säkringen helt separat från TRM och allt annat som har med dragkroken att göra. Från denna 15 A säkring gick det en separat tråd ner till kablaget till släpvagnsuttaget enbart för att mata den +12 V som alltid är på, oavsett om motorn går eller ej.
40 A säkringen hanterade själva TRM och alla andra funktioner som den har, inkluderat 12 V matning när motorn är igång och givetvis all trafikbelysning. TRM ska förstås finnas med i bilens konfiguration så den får de order den behöver från andra styrsystem i bilen.

På min XC90 är det annorlunda. Där går precis allting genom TRM, även ständig 12 V, som inte heller är ständig utan stängs av om bilen tycker att det går åt för mycket ström till den matningen.
Kamremsbyte

Vevaxeln har dragits en millimeter pt fel hå[…]

Jag har halvmåne, 2 st, så att inte &o[…]

Hej Volvo V70 D4 2013 med 29000 mil på m&au[…]

Det @Malmstroem skriver om olika däcktyper […]