Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av osla
Perc skrev:
regeeN skrev: Som ett tvättäkta "petrolhead" och som inte vet något om dieselbilar: förglödning? Är det något dieselspecifikt eller finns det på bensinmotorer också?
Dieselmotorer har ju glödstift som förvärmer bränslet när man kallstartar, som du kanske vet. Man vrider på tändningen, väntar tills glödningslampan på instrumentbrädan slocknar och sen vrider man igång.

Jag undrar bara om Renaulten jag kör har nån slags automatik som börjar glöda redan när man öppnar dörren eller nåt. Man hinner ju knappt se glödningslampan innan den slocknar oavsett hur kallt det är ute och den startar hur fint som helst, som synes.
om du vrider igång den så fort du satt nyckeln i tändningslåset då, hur går den då? startar den lika bra och jämnt eller blir den svårare? måste ju nästan vara så att den startar glödningen när du låser upp/öppnar dörren som du säger, för så snabbt kan det inte gå att förvärma luften i förbränningsutrymmet. den värmer inte bränslet
Användarvisningsbild
av Perc
osla skrev:om du vrider igång den så fort du satt nyckeln i tändningslåset då, hur går den då? startar den lika bra och jämnt eller blir den svårare? måste ju nästan vara så att den startar glödningen när du låser upp/öppnar dörren som du säger, för så snabbt kan det inte gå att förvärma luften i förbränningsutrymmet. den värmer inte bränslet
Vrider man igång den direkt så får man veva några "njö" till innan den tänder.
Användarvisningsbild
av Perc
Och jag ska ändra mig, förresten. Man ser ju faktiskt glödningslampan i videon. Den tänds då jag vrider på tändningen och slocknar direkt efter jag börjar filma mätarhuset igen. Det är inte många sekunder den glöder. Och då var det ju som sagt -18°, bilen hade stått sedan föregående eftermiddag och dieselvärmaren hade förstås inte körts.
Användarvisningsbild
av joel80
regeeN skrev: Som ett tvättäkta "petrolhead" och som inte vet något om dieselbilar: förglödning? Är det något dieselspecifikt eller finns det på bensinmotorer också?

Ang. dieselvärmare så är det här ett av mina favoritklipp med elementen Volvo och vinter, nämligen att i kyla komma till en upptinad och varm bil. Sen att det är soluppgång under uppvärmningens förlopp gör ju inte saken sämre :D

[youtube]jIP7El4nCyQ[/youtube]
Mitt värmar-klipp!
Någon kallade just det där klippet för bilporr i en annan tråd. :D
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
bem skrev:Vad kan vara lägsta temperaturen man kan få igång en Volvo dieselmotor tro (utan att ha kört dieselvärmaren innan)?
-40 kanske?

/Bo

Finns det någon på forumet som bor i nikkaluokta, har en diesel Volvo? Som är villig att testa! :mrgreen:
av Schmoyoho
Perc skrev:Dieselmotorer har ju glödstift som förvärmer bränslet när man kallstartar, som du kanske vet. Man vrider på tändningen, väntar tills glödningslampan på instrumentbrädan slocknar och sen vrider man igång.
Visste inte det förrän jag trillade in i den här tråden, men så långt hänger jag med. Jag är egentligen mest nyfiken på varför dieslar behöver/har det. Varför har inte bensinmotorer också det? Eller hade det inte underlättat på en bensinmotor
joel80 skrev:Mitt värmar-klipp!
Någon kallade just det där klippet för bilporr i en annan tråd. :D
Det var ju jag! Men jag har förstås svårt att klandra dig för att du inte minns mig efter att ha blandat ihop dig med Brainy :oops:
Användarvisningsbild
av joel80
Haha.. ja men det är ju du! :)
Jag skyller på att du inte har någon profilbild alls och att det därför blir svårare! ;)

Glödstift på dieselbilar finns där p.g.a att diesel inte är lika lättantändligt som t.ex bensin. Det behövs betydligt högre temperatur för att det ska antändas, därav behövs glödstift för att säkerställa antändning.
Man kan faktiskt släcka en brinnande tändsticka genom att doppa den i diesel.. Kanske avdelning "don't try this at home"... men ändå..
av osla
som sagt, glödstift har du vid kallstart på en diesel för att förvärma luften i förbärrningsutrymmet/insugsluften, för man har inget som antänder dieseln innuti motorn, den antänds av värmen som blir av kompressionen av luft. därav har en diesel betydligt mycket högre komp för att få den värmen, och en diesel har ingen bränsle/luftblandning, den suger i sig så mycket luft den kan och komprimerar det, och när insprutningspumpen sprutar in dieseln i motorn så tänder den. en bensinmotor har ju ett tändstift i varje cylinder som antänder bränsle/luftblandningen och där är det viktigt med rätt bränsle/luft blandning.

sen finns det äldre diesel motorer, mest i äldre traktorer mm som har ett element i insuget för att förvärma insugsluften men det används inte numera
Användarvisningsbild
av Perc
Det finns också nån hyfsat ny Fiat-diesel som har glödspiral i insuget.

Dieselolja är inte lika lättantändlig som bensin, så det behövs lite hjälp på traven för att det ska tända då man vrider på starten. Dessutom har ju dieselmotorn som sagt ingen gnista utan det är kompressionen som tänder.

Orsaken till att dieselmotorn varvar mindre och kroknar när man drar ut den på varven är förresten att dieselolja brinner långammare. Det finns nog kraft, men den kommer inte lika snabbt som när en bensinskvätt exploderar inne i cylindern. När varvet stiger tillräckligt mycket hinner den brinnande dieseloljan helt enkelt inte trycka ner kolven med tillräckligt hög kraft.
Volvo V70 I motorlampa

Hej, Sedan några månader tillbaka lyse[…]

Byta stereo v50

Hej. Jag har en v50 flexifuel från 2006. […]

Tänk på att bilarna kommunicerar ö[…]

Lastat lite ved i den, några dagars för[…]