Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
valln skrev:blundahl, du har haft stora problem med bilen trots låga mil.
Har du kollat att inte mätaren är skruvad?
Håller med.

Om jag förstår det rätt har du bytt alla stötdämpare redan?

Låter i mitt tycke mycket konstigt att dom skulle paja på så få mil. Kan ju i praktiken gått som någon sorts pendlar bil och rullat 20000 mil per år. Lika med 40000 mil på 2 år. Men vi har ju inte sett bilen kanske stämmer milen och du fått ett riktigt måndags exemplar.
av mortimer
Är det någon här inne som har hållt på med brännaren och har någon bild på hur den sitter monterad ?
Jag har för övrigt monterat en Webasto ThermoTop T en gång i tiden på en Saab 900 och upplevde aldrig några problem med den.
av perhall
Helt riktigt är ju inte Volvo längre någon särskilt billig bil att laga och visst kan många dyra saker gå sönder "för tidigt", t ex fick en kollega till mig i sensomras byta bakaxel, hjullager och lite annat för 42000,- på sin MY11 XC70 AWD. 12000 mil, 1 ägare. En del gick på garanti.
Men generellt gäller V70II som ganska slitstark och dämparna brukar hålla 20-25 000 mil på taxibilar, ibland mer. Så det verkar vara något konstigt med din bil!! Vad har den för historik.
PH
av curry
Ja exakt det var mycket på så ung bil! Har du kollat upp och förhört första ägaren? Bra Bil är väl en volvohandlare? Men även dem går att finta om man gör det snyggt. Men du har kanske redan nu hunnit fixa en del stora grejer på garanti, och kan se fram emot ett billigt bilägande? Vad man än köper så är det tickande bomber om garantin och maskinskadeförsäk gått ut. Undantag kanske de allra minsta och enklaste bilarna?
av mortimer
En sak slog mig här nu i morse. Det går ju hitta webasto värmarna nya till bra pris på ebay.de, runt 800euro=ca 6500kr
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perin skrev:
VolvoB20 skrev:Min värmare höll i 3 år och 7500 mil pga att jag hade den på Auto och körde korta sträckor.
2500 mil/år låter som man "får ligga i" för att göra om det bara är korta sträckor. Intressant med det du skriver om autoläget, ställde den frågan i forumet om det kunde finnas några nackdelar med det. Har bara 10-12 minuter till jobbet och det kanske är idé att stänga av det. Pga av den korta sträckan använder jag heller inte timern speciellt ofta mer än när det är riktigt kallt. Hemma står den i garage så då faller det bort pga av det.
Nu har jag en bensindriven bränslevärmare om det kan göra skillnad.
Brände av mesta milen på långresor och semestertripp på sommaren och då går ju inte värmaren alls, kör inte många mil under vintern.

Så ärligt höll nog värmaren kanske 1500 mil / 3 år. Det innebär att värmaren kostar ca 7 kr / mil att använda då man måste renovera den för 10.000 kr.
av Icebear
Ja har full koll på historiken på bilen så den är inte skruvad.
1.Ägare 1 Chef på Bilia i småland och han körde 5600 mil.

2.Ägare 2 Min bror som jobbar på Bilia haga norra och han körde 1700mil på 2år
det är han som bytt stötdämpare fram pga gnissel ,styrväxel ej fel men svag punkt byte goodwill.Multirem och remspännare.
Han har använt Maxitrygg.

3 Ägare 3 Det är jag . Bytt topplock packning ej fel men svag punkt byte goodwill,Gnisslande stötdämpare bak byte Maxitrygg,
Torkar motor bak fel stopp läge ligger mot bakluckan byte Maxitrygg,Stabllisatorstag bak har jag själv bytt pga gnissel.
och jag hör kört 2500 mil på 1 år.

Bilen har aldrig varit krockad och den är i väldigt fint skick inga dörr uppslag mm

Och nu ska jag lämna i den för att laga Webasto värmaren den 13 februari.

Men det är konstigt att det är så mycket saker som är dåligt på en bil som kostade 400 000kr när den var ny!!!
Användarvisningsbild
av bem
blundahl skrev: ...
Så jag funder om jag ska byta in den mot en Dacia Duster 2014 Vad tycker ni!!
Du kan kolla in nästa nr av Teknikens Värld, nr 5, som kommer ca 13 februari. Där testar de Dacia Duster mot Skoda Yeti och Citroen C4 AirCross.
Vi Bilägare provkörde den i nr 18 2013, http://www.vibilagare.se/test/biltester ... uster-2013
Plus för: Pris, oöm, 4-hjulsdrift, markfrigången, doeselmotor, ESP standard på alla.
Minus för: Darrigt säkerhetsbetyg, rattjustering.
De rekommenderade 109 hk dieseln.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]