Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag jobbar med flera bilföretag och jag har inte stött på något företag inom eller utom bilbranschen de senaste tio åren som har så mycket sakfel i kommunikationen som Volvo. volvocars.se är värst.

Vet inte ens om de tillverkar Haldex 4 längre och dessutom skulle den väl få heta Haldex 6 även om man bytte tillbaka och antagligen skulle något (t ex mjukvaran) ha ändrats också... så skrivfel är det garanterat!
PH
Doffen skrev:Ser ingen grunn til at de skulle gå tilbake til Gen 4, da Gen 5 faktisk fungerer bra nok til 90% av de som kjøper XC70, særlig når de kom med de rette oppdateringene av pumpe og programvare.
Jag tycker att det det är en totalt felaktig besparing. Det det rör sig om är att man sparat bort den lilla tryckaccumulatorn i bilden, den lilla kolven med en fjäder i. Den fylls med olja när man startar motorn, när sedan 4-hjulsdriften behövs släpper man den bara som man trycker av ett luftgevär, PANG så var bakhjulen igång på millisekunder (Instant Traction).

På Gen 5 har man sparat några kronor och tagit bort denna, Istället startar man pumpen och får vänta till trycket har kommit upp innan AWDn kommer igång.

Hamnar man tex i snösträngen när man ligger på motorvägen så slingrar/sladdar bilen några ögonblick medans pumpen sliter med att få upp trycket innan det stabilserar sig. Det fanns aldrig på Gen 4 som gick som tåget i vinterväglag.

Nu finns det ju ny mjukvara som kör pumpen mer eller mindre hela tiden för att kompensera för slöheten, men hur länge kommer pump och lamell att hålla, på GEN 4 användes de ju bara den gång de faktiskt spann loss vilket kanske är en gång på 1000, nu ska pumpen gå hela tiden och lamellen får slita hårt.

Nej, det var att gå för långt i jakten på kronor och ören att plocka bort accumulatorn.

Bild
Senast redigerad av 3 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Hur var det nu? Sänkte dom priset i samband med Haldex 5? Eller det var bara på någon bilmodell som det skedde?

VW sänkte ju priset ganska rejält har jag för mig.. Hörde förresten att regeringens klimatmål är hotade pga. att awd-bilarna ökar så mkt :lol:
Nätr Wehrmacht invaderade Sovjetunionen 1941 upptäckte man på hösten att man skulle haft en större andel allhjulsdrivna fordon än vad man hade. De sliriga sovjetiska vägarna i kombination med fordon utan allhjulsdrift ökade bränsleförbrukningen så mycket att den tyska logistiken hade svårt att få fram tillräckliga mängder till rätt plats i tid. Detta alltså även under den tid när tillgången på själva drivmedlet inte var något problem.

Med tanke på hur det svenska vägnätet förfaller är det kanske snart så att allhjulsdrift är en förutsättning för att inte komma alltför långt bort från miljömålen?

Bild
mattish skrev:Hur var det nu? Sänkte dom priset i samband med Haldex 5? Eller det var bara på någon bilmodell som det skedde?

VW sänkte ju priset ganska rejält har jag för mig.. Hörde förresten att regeringens klimatmål är hotade pga. att awd-bilarna ökar så mkt :lol:
På XC70 var det ingen prisskillnad på GEN 4 och GEN 5 när jag beställde. Det vara bara pengar man sparade internt på Volvo när man plockade bort Tryckaccumulatorn/InstantTracktion
Användarvisningsbild
av Doffen
Instant Traction er _ikke_ plukket bort!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Doffen skrev:Instant Traction er _ikke_ plukket bort!
I marknadsmaterialet är det kvar... men i verkligheten finns det inte kvar.

From Wikipedia, the free encyclopedia
An instant is an infinitesimal moment in time, a moment whose passage is instantaneous.

Den trevliga snabba responsen som gjorde GEN 4 så grymt suverän försvann när man började spara in pengar på GEN 5.

Nu försöker man åtgärda brisen med någon slags Pre-Traction dvs dra åt AWD:n redan i förväg för det är försent att försöka göra det när systemet upptäcker hjulspinn.
VolvoB20 skrev:
mattish skrev:Hur var det nu? Sänkte dom priset i samband med Haldex 5? Eller det var bara på någon bilmodell som det skedde?

På XC70 var det ingen prisskillnad på GEN 4 och GEN 5 när jag beställde. Det vara bara pengar man sparade internt på Volvo när man plockade bort Tryckaccumulatorn/InstantTracktion

Jag har betällt en ny xc70 d4 awd automat och det står geartronic med awd och instant traction på speccen då måste det väl vara IC :shock: ??
Psygnosis skrev:
VolvoB20 skrev:

Jag har betällt en ny xc70 d4 awd automat och det står geartronic med awd och instant traction på speccen då måste det väl vara IC :shock: ??
Vilken spec menar du?
Jag kollade igenom både min offert och ordersedel nu och det står endast AWD, inte ens haldex nämns...
På specen från "Bygg din bil" står det däremot "Fyrhjulsdrift med Instant traction" men den specen finns ju inte med i nån beställning.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]