Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Beror nog mycket på hur man skött lädret tidigare då detta lädret verkar vara väldigt känsligt så är det nog lämpligt att smörja in skinnet, köpte hagmans leather care på ullared för 40kr får se hur det funkar, lite billigare än volvos egna lädervårdskit. :D
Användarvisningsbild
av Guligan
Oj, det såg inte kul ut. Torrsprickor etc kan man ju undvika genom underhåll, men detta utseende efter några år vill man ju inte se...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
simonhalmstad skrev:Mycket har ju blivit bättre med V70II men det är förundrande att den blivit sämre på vissa få punkter. :???:
Alla försöker spara, konstigare än så är det väl inte. Det som som fått ta mest stryk i sparandet verkar vara lädret, Rostskydd och Awd.

V70N hade ju pansarläder som höll i evighet, kanske dock inte lika bekvämt då det inte var supertunnt o supermjukt som i V70II
Användarvisningsbild
av bem
Min V70 2014, 2 månader gammal, passagerarsätet där knappt nån suttit än nedan.
Känns ärligt talat lite "billigt över det hela. Sätena är ju till för att sitta i och när lädret bara saggar för nästan inget är det egentligen inte dimensionerat för normalt bruk. Det är lite synd för sätesklädseln är rätt snygg i och för sig bara lädret inte töjde sig, borde varit lite tjockare (och hade då troligen ej töjt sig). Det är nu mer liknande handskläder och det vet man ju hur det töjer sig allt eftersom man använder en handske.

/Bo

Bild
Användarvisningsbild
av bem
Grundproblemet lär återkomma även om man kan krympa skinnet t ex med värme, grundorsaken verkar vara att skinnet töjer sig för lätt och då tror jag det snart ser likadant ut efter ett tag även om du krympt det. Jämför t ex en blöt handske som torkar, de krymper lite men när du använt handsken ett tag är den sen snart tillbaka i samma form/storlek den var innan den krympte.

Jag tycker det är väldigt konstigt att Volvo låtit detta fortgå hela V70 II livscykel (om de nu inte ändrar till MY15 som blir sista årgången för V70 II innan ersättaren V90 kommer MY16). Hur kan vi som köpare godta att sätena bara efter ganska kort tids körning ser ut som bilen gått jättelångt och de ser nästan nedsuttna och rent av lite sunkiga ut? Om jag jobba på Volvo med sätesdesign skulle jag väl ändå försöka förbättra såna här uppenbara kvalitetsmissar. Man får väl ändå förmoda att de vet om "problemet" och man får nästan förmoda också att de antingen skiter i problemet eller de inte får göra nåt åt det (antagligen för det kostar för mycket att lösa det)?

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Ja det kunde man ge sig tusan på att klädseln i Kinetic var lite halvkass också. Hur många kronor sparade de på att ha syntetläder i Kineticklädselns kanter jämfört med att ha haft lite tjockare läder istället? Kan väl ändå inte ha varit många kronor de sparade. Såna där missar fattar jag inte riktigt varför det skall behöva uppkomma. det är precis som de försöker uppfinna hjulet igen med varje ny klädsel istället för att bygga på erfarenhet på tidigare årgångar t ex V70N där Annholt textil/läder var hur bra och slitstart som helst.

/Bo
Volvo kör ju vidare med T-tec fortfaranade nu är det ju tack och lov inte så mycket på sittdynan längre, men man har ju sett XC60 bilar med sprucken T-tec i sidorna, på så sett är det lite bättre på kinetic bilarna där är allt tyg. Kanske vi slipper t-tec i näsa genartions Volvobilar som är byggda på spa-plattformen.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]